Pagina's

vrijdag 12 december 2014

Het is gewoon NEE!

Soms kan ik zo opgelucht zijn als bepaalde dingen niet doorgaan omdat ik er op een of andere manier tegen aan hik en dus helemaal geen zin in heb. Nee zeggen zou dan makkelijker geweest zijn maar dat doe ik dan niet.

Zo vroeg woensdagochtend de moeder van een vriendinnetje van dochterlief of ik achtervang kon zijn voor haar dochter. Haar man zou donderdag in het buitenland zitten en zij wist niet of ze op tijd haar dochter bij de naschoolse opvang kon ophalen. Het verkeer kan namelijk soms heel erg vast zitten. Ze vond het dus een prettig idee als ze op mij kon terug vallen. Omgekeerd kan ik op haar terug vallen dus zeg dan maar eens nee. Dus zonder nadenken zei ik ja. Alleen de vriendschap tussen dochterlief en vriendinnetje is een beetje een aflopende zaak. Manlief en ik noemen het vriendinnetje ook wel eens pruillipje omdat ze om de haverklap een pruillip trekt als ze haar zin niet krijgt. Het is een lief meisje maar door en door verwend. Het is dus alles behalve relaxed om pruillipje om je heen te hebben. De laatste keer dat ze hier kwam spelen heb ik haar in twee uur tijd 6 keer moeten troosten. Op de verjaardag van dochterlief liep ze ook iedere keer te pruttelen omdat of er iets was wat ze niet leuk vond of omdat ze niet voldoende aandacht kreeg. Inmiddels heeft dochterlief er ook genoeg van continue te horen 'nee dat wil ik niet' of 'nee dat mag je niet' of  'nee dat is van mij'.  Pruillipje heeft inmiddels de status van BFF verloren en dochterlief is inmiddels dikke vriendinnen met een stel andere meisjes waar pruillipje weinig tot niet mee speelt. Groot was dan ook mijn opluchting dat ik pruillipje gisteren niet hoefde op te vangen.

Nu moet ik nog een goede draai vinden om niet samen met pruillipje en haar moeder naar de bioscoop te gaan. We hadden bedacht dat het leuk zou zijn als de dametjes samen naar de  Sing Along Frozen Film zouden gaan. Alleen dochterlief gaf al aan dat ze daar geen zin in had, althans niet met pruillipje. Dus ik denk dat ik maar zeg dat dochterlief inmiddels thuis zo vaak de film heeft gezien dat ik het zonde vind om dan daarvoor nog geld te betalen. Dat is ook de waarheid want thuis kijkt ze delen van de film elke dag. Zonde van het geld dus. Nu nog netjes brengen want ik mag de moeder van pruillipje wel graag. Hopelijk komt ze dan niet met een ander idee want ik zie het gewoon niet zitten samen die meiden. Maar hoe zeg je dat nu weer fatsoenlijk? Soms is het best handig om 5 jaar oud te zijn want dan kun je doodleuk zeggen 'ik vind jou niet meer leuk'.  Op een of andere manier werkt dat bij volwassenen net even wat anders.

Ook kreeg ik gisteren te horen dat een vriend maandag niet op bezoek kan komen. En weer ging er een zucht van opluchting door mij heen. Ik had er namelijk helemaal geen zin. Ik moest dan weer een maaltijd in elkaar draaien en dan wil ik weer culinair uitblinken. Had ik dus helemaal geen zin om al die toestanden aan te halen. Ik was veel liever lekker alleen thuis met dochterlief. Manlief gaat volgende week namelijk een paar dagen naar Duitsland. Ik vind het dan dan fijn om het huis even alleen voor mezelf te hebben. Dus dat gaat nu gebeuren...... en ik vind dat heerlijk om even met niemand anders behalve dan dochterlief rekening te houden. Dinsdagmiddag komt mijn moeder en dat vind ik dan wel weer heel gezellig. Ik kijk daar echt naar uit om een paar dagen met haar te zijn. 

Ach en zo lossen de dingen zich soms vanzelf op. Toch had ik misschien gewoon nee moeten zeggen. Ik moet dat toch maar eens gaan doen. Lijkt me heel bevrijdend. 

11 opmerkingen:

  1. Heerlijk die opluchting als je zelf geen nee hoeft te zeggen maar het lot het voor je bepaald. Ken het gevoel. Vaker nee zeggen is moeilijk, maar is te leren. Heb zelf weer een terugval momenteel, lees je stukje en voel de opluchting met je mee. Ook ik moet weer NEE zeggen de komende periode en het daarna ook volhouden. Heel veel sterkte met alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je zo over het meisje dat jij pruillipje noemt denkt en haar liever niet meer thuis hebt, moet je op jouw beurt ook geen gebruik (meer) maken van de achtervang door haar moeder, anders blijf je in eenzelfde kringetje ronddraaien.
    Je zou ook eerlijk tegen de moeder kunnen zeggen dat je de indruk hebt dat de vriendschap nogal bekoeld is en dat je niet weet of het wel zo'n goed idee is dat de kleine dames nog samen spelen.
    (Hopelijk noemen jullie het meisje niet zo in het bijzijn van jullie dochter, hóe vervelend het kind misschien ook is.)
    Sterkte bij het nee zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou nooit me negatief uitlaten over iemand als mijn dochter in de buurt is rnoch zou ik iemand anders noemen. Alleen ik zal haar wel voorzichtig een andere richting op duwen als ik denk dat dit beter is. DL wilde op een bepaald moment alleen nog maar met dit meisje spelen. Zelfs de juf vond dat opvallend. We hebben haar toen wel bewust meer laten spelen met andere kinderen.
      En ik ben niet het type er na om iemand te gebruiken. Ik en de moeder mogen elkaar graag en willen elkaar ook helpen. Alleen als het niet gaat met de meisjes samen dan houdt het op.

      Verwijderen
    2. Ik wilde je ook nergens van 'beschuldigen' hoor, sorry dat dit misschien zo overkwam.
      Als jij en die andere moeder elkaar heel graag mogen, kun je haar best zeggen dat je de indruk hebt dat het niet meer zo botert en dat het jou niet verkeerd lijkt dat de dames een tijdje wat minder met elkaar doorbrengen.
      Succes.

      Verwijderen
  3. 'k Denk dat Gerda een goed punt heeft, met het zeggen dat je denkt dat de meisjes een beetje uitelkaar gegroeid zijn.
    En ook de tip Martine van min of meer: "daar moet ik even over nadenken" is een hele goeie.
    Suc6

    BeantwoordenVerwijderen
  4. en als een vriend komt, dan is het natuurlijk heerlijk om culinair even uit je dak te gaan. Maar jij zit in een nu-even-niet-fase.
    En juist een vriend begrijpt dat je heel moe kan zijn, en een simpele (vooraf bereide) maaltijd serveert, zodat je energie overhoudt voor bijkletsen. Toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad zoals Gerda zegt aangeven dat de vriendschap aan het bekoelen is. Ik heb dit met Sem ook een paar keer meegemaakt en zat daar eerst ook heel erg mee in mijn maag. Totdat ik dacht: maar het is de vriend van Sem en niet van mij. Wat is er mis mee om het aan te geven, Sem zei namelijk zelf ook nee tegen die vriendjes op een gegeven moment. Het is niet vreemd om te zeggen dat het je opvalt dat de dames niet meer zo leuk spelen samen. Dan houd je in het midden wat jouw persoonlijke mening is.
    Op een gegeven moment ga je ook krijgen dat moeders jou bellen om een speelafspraak te regelen en dat je kind dat eigenlijk zelf wil regelen (was bij ons zo rond 7 of 8 jaar) en helemaal niet meer met die of die wil spelen. Vond ik ook niet leuk om te zeggen tegen de bellende partij, maar dan zei ik dat ik dat niet meer voor hem regelde en dat het kind maar zelf aan Sem moest vragen of hij wilde spelen. En die zei dan nee. vond ie ook moeilijk in het begin maar minder erg dan een hele middag spelen met iemand die hij niet zag zitten.
    Het moeilijke is wel dat sommige kinderen (en ouders) best een plaat voor hun kop hebben en niet snappen dat drie keer nee horen betekent dat spelen misschien geen goed idee meer is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Maar wat zonde dat je blij bent dat de afspraak met een vriend niet doorgaat, omdat je dan van jezelf culinair moet uitblinken. Van wie moet je nu iets? Echte vriendschap kan desnoods wel een broodje kaas verdragen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is niet zo zeer dat ik culinair moet uitblinken. Dat is iets wat ik mezelf op leg omdat ik graag hij iets speciaals voor iemand doe. Mijn ount is juist dat ik even tijd voor mezelf nodig heb. Hoe leuk bezoek dan ook is, soms is het even te veel. Iets wat hij best begrijpt maar wat ik bezwaarlijk vind om om te zeggen omdat ik mijn grenzen moeilijk kan aangeven. Ik doe mijzelf meer plezier door een avond alleen te zijn dan door een avond gezellig te doen. Dat vergt namelijk te veel energie nu.

      Verwijderen
  7. Hoop dat je dit weekend kan ontspannen en van jezelf niets hoeft.

    BeantwoordenVerwijderen