Pagina's

zondag 10 april 2016

Eten en verminderde weerstand

Ik begin langzaam maar zeker te geloven dat ik een verminderde weerstand heb. Ik word simpelweg wel heel makkelijk ziek. Nou ja ziek is ook een groot woord. Ik ben voor zwaar verkouden met alle ongemakken van dien. En daar baal ik van want een keertje verkouden dat begrijp ik maar vijf keer verkouden binnen minder dan een half jaar dat begrijp ik dan weer niet. Ik moet dus iets gaan doen aan het versterken van mijn weerstand. Alleen hoe begin je daar aan?

Vorig jaar november ben ik naar een alternatieve arts geweest. Hij nam een druppeltje bloed om naar mijn bloedbeeld te kijken. Samen tuurden we naar het scherm en het was niet zo fraai. Kortom ik kreeg het advies om mijn eetpatroon aan te passen en een hele smak vitamines te slikken. Die hele smak vitamines kostten ook een hele smak geld en dat stond me dus enorm tegen. Ik slik al vitamine D en multi-vitamines. Daarnaast slik ik ook regelmatig omega 3. Het stond me enorm tegen om daar nog meer vitamines tegen aan te gooien. Misschien stond het geldbedrag me nog wel het meeste tegen. Ik beperkte me dus tot wat ik al slikte en besloot wel mijn eetpatroon aan te passen. Dat betekende dat ik koolhydraten-arm en zuivelvrij moest gaan eten. Ik heb het uiteindelijk geprobeerd.  Ik kon het alleen niet. Het stond me zo tegen ondanks dat ik echt wel verbetering zag. Ik werd wat energieker maar het plezier dat ik in eten had, verdween langzaam. Dus langzaam maar zeker, sloop het oude patroon er weer in. Waarom het niet lukte? Ik denk dat het er  deels mee te maken heeft, dat ik het simpelweg te druk heb. Ik kan de rust niet vinden om me te verdiepen in het nieuwe eetpatroon. Daarnaast miste ik mijn comfort food. Niets lekkerder dan een heerlijke Griekse lasagna op zijn tijd. Een gerecht dat direct op de "verboden" lijst verdween met mijn nieuwe dieet.

Hoe nu verder? Ik denk dat het vermijden van suiker heel veel zou helpen. Ik heb namelijk een suiker-verslaving. Ligt er ergens iets van snoep dan moet ik dat eten, zelfs als ik het eigenlijk helemaal niet zo lekker vind. Zo heb ik 's avonds regelmatig de snoeptrommel geplunderd tot grote ontsteltenis van DL die dan de volgende dag tegen een lege trommel aan zat te kijken. Rare is dat ik dan denk, gelukkig heeft zij al die troep niet in haar lijfje. Waarom koop ik het dan wel? Omdat ik ook niet te hysterisch met snoep wil omgaan wanneer het op DL aan komt. Ik mocht vroeger zelden tot nooit een snoepje. Toen ik eenmaal op mezelf woonde, ging ik helemaal los. Ik at met gemak een zak snoep in mijn eentje leeg om vervolgens kotsmisselijk te zijn. Deels denk ik dat daar mijn suiker-probleem ook ligt, buiten het feit dat ik mezelf niet kan beheersen. 
Dus het voornemen is om de suiker flink te minderen. Misschien dat het dan ook beter gaat met mij? Ergens staat mij iets bij dat suiker ontstekingsverhogend kan werken. Dus zou het dat misschien bij mij zijn?



 

8 opmerkingen:

  1. Suiker doet inderdaad veel in je lichaam en vooral als je daar gevoelig voor bent is het beter om het te laten staan. Tegelijkertijd is de wilskracht vaak wat ver te zoeken als je steeds zwak ziek en misselijk bent. Wat bij mij altijd supergoed en snel werkt is echinacea met propolis. Er bestaat ook een sinus complex 'vitamine' en die doet het ook erg goed. Te vinden bij de Gezondheids winkel (nee geen aandelen ;) Je weerstand vliegt omhoog en qua kosten is het goed te overzien. Sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beterschap in elk geval. Suiker is echt naar spul. Kan prima zonder maar ook goed een zak snoep leegeten en dan voel ik me altijd zo compleet gaar erna.

    Maar ook met je aangepaste dieet kan je toch gewoon lekker Griekse lasagne maken? 80/20 regel... Dan zit je al een eind op de goede weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Of suiker ontstekingsverhogend werkt, weet ik niet, wel dat het spul verslavend is. Zo weinig mogelijk in huis halen, dus.
    sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn suikerlust verdween toen ik regelmatig bewegen in mn leven had ingebouwd (in mijn geval 2x per week stuk fietsen, soms naar mn werk, soms naar n prive afspraak). Pas toen kon ik de roep van de snoeptrommel weerstaan.
    Verder helpen soms alternatieven: Ruim avondeten, veel vezels in het eten (groente, volkoren varianten van vanalles), genoeg drinken. Maar lastig blijft het.
    Kun je wel bewust zijn van wat je eet, en genieten van wat je eet? Dat heeft me iets geholpen bij het minderen met suiker. Ik besefte op een gegeven moment dat ik het spul eigenlijk maar matig lekker vond, vooral de sugarrush vond ik fijn. En dat concept kon ik beter mee dealen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toen ik net mijn oudste dochter had gekregen was ik ook om de haverklap ziek. Maar sinds ik dagelijks hardloop zelden meer : )

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. zonder suiker is prima te doen. Zelf heb ik ontdekt dat het geheim of iets voor mij werkt is hoe ik het doe: ontspannen of niet. Sowieso is ontspanning wel het toverwoord. Je schrijft dat je het te druk had om je eetpatroon aan te passen. Zou diezelfde drukte misschien niet ook de oorzaak kunnen zijn van de verminderde weerstand?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zou kunnen dat die drukte niet mee helpt. Nu blijk ik ook medicijnen te slikken die tot vermindering van witte bloedcellen kunnen leiden. Dus binnenkort naar de huisarts om dit te laten testen.

      Verwijderen
  7. Sinds ik Diabetes heb, heb ik geleerd en gelezen dat stress vooral de aanjager is van verhoogde bloedsuikerwaarden, bloeddruk etc.
    Voor mij is het de kunst dus om naast goed te eten ook vooral om het verminderen van stress te werken. Of eigenlijk; beter omgaan met stress.

    BeantwoordenVerwijderen