Pagina's

donderdag 19 december 2013

Onvermijdelijke feestdagen

Sinds dochterlief op school  zit, gaan de feestdagen alles behalve ongemerkt aan ons voorbij. Sinterklaas werd nog net voordat de storm begon ingehaald. Nadat de Sint ons land had verlaten, gingen we feilloos over naar de Kerst.
 
Zo stond ik de maandag na de Sinterklaas de school voor de Kerst te versieren. Reed ik vandaag dochterlief en twee andere kindjes uit haar klas naar de kerstviering in de kerk. Aan het einde van de middag had dochterlief een kerstdiner. Uiteraard moest je daar als kleuter in vol kerst-ornaat  komen dus werd dochterlief in haar mooiste kerstjurk gehesen. Het kerstdiner bestond vervolgens uit “volledig verantwoorde” hapjes zoals pizza, pannenkoeken, saucijzenbroodjes en kerstbrood met kruidenboter. Uiteraard hadden de kinderen zelf het menu samengesteld. Dochterlief vond het fantastisch en ach het was ook allemaal erg leuk en schattig om te zien en zo kom je zelf ook in de kerstsferen.
 
Ook werd ik dit jaar geconfronteerd met het fenomeen dat kleuters elkaar al kerstkaarten geven. Als nieuwbakken basisschool moeder keek ik eerst vreemd op toen dochterlief met de eerste kaart kwam aanzetten. Inmiddels heeft dochterlief al zo veel kaartjes ontvangen dat het iedere dag meer de vraag is hoeveel kaarten heeft ze vandaag in haar tas zitten. Qua kaarten doet ze het in ieder geval beter dan haar ouders want wij hebben welgeteld één kaart ontvangen en de rest van alle goede wensen krijgen wij via social media of per email binnen. Maar goed die kaarten. Langzaam voelde ik de druk van ook een kaartje geven groeien. Gisteren ben ik dan ook overstag gegaan. Ik had nog kleine kaartjes liggen die je normaliter op een cadeautje doet. Die heb ik aan een zakje vastgemaakt met daarin een koekje of een kransje. Ik was goedkoper uit dan kaartjes kopen en het effect was leuk(er). De kinderen vonden het in ieder geval fantastisch om naast het mini-kaartje ook iets lekkers te ontvangen.
 
Nog een dag en dan heeft dochterlief twee weken vrij. Ook ik heb twee weken vrij. Twee weken waarin we alle tijd voor elkaar hebben, we geen verplichtingen hebben en we tot rust kunnen komen. Hele fijne kerstdagen voor iedereen want ik schat zo in dat ik voor de Kerst niet meer blog. Dus geniet van elkaar en van al het lekkers!

4 opmerkingen:

  1. Oh ja, die mode ontstond op de vorige school van mijn kinderen ook: elkaar kerstkaarten geven. Op deze school is dat niet.

    Kerst kan erg druk zijn inderdaad door alle perikelen op school.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geniet van de 'vrije' tijd!
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hallo fijne dagen ! ik les je blogs altijd met veel interesse !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat doen ze bij ons op school ook, kerstkaarten geven aan elkaar. Ik heb altijd geweigerd om aan mee te doen de oudste zit inmiddels in groep 6 ontvangt nog steeds van de hele klas een kerstkaart maar geeft nog steeds niet terug :-)
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen