Pagina's

donderdag 16 januari 2014

Biologische boodschappen

Langzaam maar zeker proberen we in huize Geld of je Leven meer en meer biologische producten te gebruiken. Qua eten zijn wij op de goede weg. Wekelijks haal ik een groente- en fruittas op die door een lokale boer grotendeels wordt gevuld met lokale producten met hier en daar nog een product van Odin. Met de tas kunnen we de hele week vooruit. Soms koop ik nog iets bij zodat ik een volwaardige maaltijd op tafel kan zetten maar ook omdat fruit minimaal in de tas zit.

Ik heb ook als doel om zo min mogelijk bewerkte producten in huis te hebben. Nu ben ik niet zo naïef om te denk dat dit altijd lukt. Ongemerkt verdwijnen er soms toch dingen in het karretje met meer of minder dubieuze nummertjes en namen waarvan ik soms geen flauw benul heb wat het allemaal betekent. Uitgangspunt is dat ik moet kunnen herkennen wat er op het etiket staat. Alleen soms zijn de lettertjes zo klein afgedrukt op het etiket dat je bij wijze van spreken met een vergrootglas in je boodschappentas op pad moet, wil je alle etiketten kunnen lezen en ontleden.
Naast dat dingen dus toch ongemerkt het huis en dus de voorraadkast of ijskast insluipen, moet ik aan ons budget denken. Alles biologisch kopen is een doel maar niet altijd financieel even haalbaar. Ik kies dan voor het beste alternatief waarbij ik me ook goed realiseer dat niet alles biologisch hoeft te zijn om toch een goed product te zijn. Blikjes gepelde tomaten zijn namelijk groot favoriet in huis maar daarvan heb ik inmiddels een perfect alternatief gevonden die niet beter of slechter is dan zijn biologische zusje.

Qua eten zitten we dus wel goed. Ook qua schoonmaakmiddelen wil ik zo min mogelijks schadelijke producten in huis halen. Ik heb de laatste tijd alleen nog afwasmiddel, schuurmiddel, bleek en schoonmaakazijn in huis. Alle andere producten zijn langzaam maar zeker verdwenen. Zo kwam ik erachter dat bleek aangelengd met water de tegeltjes en wasbak net zo mooi doen schijnen als een duur ontkalkingsmiddel. Nu zal bleek ook niet het beste middel van de hele wereld zijn. Dus mocht iemand een beter alternatief hebben dan houd ik me aanbevolen. Wasmiddel zal ik niet zelf gaan maken ondanks de positieve verhalen die ik erover lees. Iedereen heeft een grens en dat is voor mij blijkbaar de grens. Ik zie mezelf gewoon geen zeep schaven en in flessen doen. Ik heb twee mega-pakken wasmiddel staan van een bekend merk waar ik tevreden over ben. Ik kan met één pak meer dan een half jaar wassen draaien. Het pak kostte me €22,50 bij de groothandel. Qua was kom ik op iets meer dan €0,17. Ik vind dat best een acceptabel bedrag.

Wat nog wel steeds een doorn in mijn oog is, zijn de producten die wij gebruiken in de badkamer. Die zijn alles behalve biologisch en zitten vol met allerlei chemische dingetjes en andere enge bijproducten. Ik wil die dus gaan vervangen voor biologische varianten. Ik heb goede ervaring met Lavera dus ik wil daarop overstappen. Vanuit Griekenland neem ik ook nog wel eens producten mee die 100% biologisch zijn dus ook die zouden we bij wijze van souvenir mee kunnen nemen of vragen aan familie en vrienden dat naar ons op te sturen als ze een cadeautje willen sturen. Het goede voornemen is er dus maar nu nog in de praktijk brengen. Er staat er in de kast nog een voorraadje shampoo en douchegel. Om me heen lees ik wel eens op blogs dat mensen dit weggooien of weggeven. Ik vind dat alleen zonde om te doen. Ik heb er toch geld aan uitgegeven dus vind ik dat ik het eerst moet opmaken voordat ik iets nieuws ga kopen en dus gebruiken. Langzaam maar zeker worden producten dus vervangen.

Nu vind ik het alleen niet gemakkelijk om met name voor biologische en verantwoorde verzorgingsproducten een winkel te vinden waar ik ze tegen een redelijke prijs kan kopen. Het valt me op dat de prijzen enorm verschillen van winkel tot winkel. Nu weet ik dat sommigen onder jullie de producten bestellen bij winkels. Bij welke webwinkels bestellen jullie biologische producten? Met welke winkels heb je goede ervaring? Tips zijn heel erg welkom want ik ben nog erg zoekende.

6 opmerkingen:

  1. Bij bol kun je ook Lavera en Weleda kopen en tot mijn verbazing heeft onze locale Action opeens ook bio shampoo en conditioner in het schap. Ik heb er ook al eens bio dagcreme gekocht. Ik sla dan wel veel tegelijk in omdat het daar soms maar een bepaalde tijd op voorraad is. En als ik in de buurt van een Lush ben dan MOET ik wat kopen daar. Dat is zo pure luxe voor mij en zulke heerlijke dingen hebben ze daar, ik ben er dan ook heel zuinig op ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij vitexnatura.com kan je zeepvlokken bestellen, hoef je ze niet meer te schaven. lol... nee, ik vind jouw dochters kleren sympathiek ruiken terwijl ik veel van die luchtjes echt heel erg vind ruiken :)

    Bij lavendula.nl bestel ik geregeld dingen. Ze sturen het altijd zo leuk op. Meteen de zelfde dag nog, met een handgemaakt zeepje en leuke proefjes <3

    Kalk kan je verwijderen door er schoonmaakazijn op te spuiten, maar dan moet je gewoon even een paar uur wachten met het eraf vegen. Het moet even inwerken.

    Je kan je bodylotion, oogmakeupverwijderspul en creme bijvoorbeeld ook vervangen door (biologische) amandelolie. Dan ben je nog goedkoper uit dan met reguliere producten :) Het is effe wennen, dat wel.

    Deze shampoo is wel fijn en kost een tientje per liter. Biologisch. http://www.biggreensmile.nl/products/douce-nature-doucheshampoo-marseille-1l/dnsdm1l.aspx?productid=dnsdm1l

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind biologisch eten een mooi idee, maar hik toch steeds tegen de kosten aan. Wel koop ik winterwortels en zuurkool biologisch. Want dat is zelfs biologisch nog goed betaalbaar.

    En in de zomer kunnen we uit eigen tuin eten. Dat is ook biologisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Is een bril niet iets om die kleine lettertjes te lezen??? ;) Nee geintje maar 'k snap je punt.
    Voor verzorgingsproducten kan je prima terecht bij 'LieverNatuurlijk', zelf gebruik 'k ook graag amandelolie en rozenwater. Echte zeep is te bestellen bij Z8zeep, daarmee kan je ook je haren wassen, bijvoorbeeld.
    groet


    BeantwoordenVerwijderen
  5. Qua shampoo enzo ben ik de laatste maanden veel minder gaan gebruiken. Eerst kijken hoe lang het duurt voor het echt nodig is. Dan 1x met bakpoeder (google ff op no-poo) wassen. En dat blijkt elke keer langer te duren voor je shampoo nodig hebt. Zo doe je heel lang met je voorraad ;-)
    En het enige wat ik op m'n haar merkte is dat het nu sneller groeit!

    En qua schoonmaakmiddelen: elke keer als er een fles op is, een rondje internet zoeken voor alternatieven. En dan gewoon die uitproberen (voor je ev. het betreffende spul weer koopt. Of niet dus)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat is je goede alternatief voor gepelde tomaten uit blik? Ik ben ook hard op zoek :-) Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen