Pagina's

vrijdag 21 september 2012

Financieel gestoei voor een zakenreis




Ik ga zondag voor een paar dagen naar het buitenland voor werk. Dat hing al langer in de lucht maar nu komt het er dus echt van. Voorheen probeerde ik de boot een beetje af te houden omdat ik 1. het altijd moeilijk vind om dochterlief een paar dagen niet te zien en 2. ik alle kosten moet voorschieten en dat flink in de papieren kan lopen. En ik moet met schaamrood op mijn kaken toegeven dat ik tot 4 maanden geleden die ruimte niet had op mijn creditcard dus maakt ook een goede 3e reden. Nu ontvang ik elke maand een deel van mijn vakantiegeld en mijn 13e maand dus in plaats van het hele bedrag te krijgen in mei of januari, krijg ik elke maand een 1/12 deel. Dit gebruik ik om mijn schulden af te betalen. De laatste 4 maanden is het naar mijn creditcard gegaan zodat ik straks dus op zakenreis kan gaan. Als ik terug ben, ik heb de kosten gedeclareerd,  ik heb die op mijn rekening ontvangen en ik heb dit overgemaakt naar mijn creditcard dan heb ik de schuld op mijn creditcard gehalveerd. Dat is dan een mooie bijkomstigheid en ook wel een prettig gevoel. Misschien haal ik dan ook  mijn doel om deze aan het eind van het jaar te hebben afgelost.

Al met al is het wel een kostbaar grapje. Vanuit werk worden er aantal eisen gesteld aan welk hotel je verblijft. Het moet een hotel zijn dat goedgekeurd is door het bedrijf. Hierdoor kom je automatisch in de 4 tot 5 sterren hotels. Wil je een ander hotel dan kan dat maar dan mag het niet duurder zijn en het moet in het zelfde sterren-segment zijn. Dus ik zit vanaf zondag een paar dagen in een 5 sterren hotel. 

Het voelt raar want als ik dit privé zou doen, dan had ik mij dit nooit kunnen veroorloven. Ik maak me ook zorgen want ook al kan ik alles declareren, ik wil wel de kosten in de hand houden want ik moet het immers wel ongeveer 3 weken voorschieten. Ik wil het beperken tot ergens eten voor lunch en diner. De lunch kan ik simpel houden door ergens een broodje te halen. Probleem is dat ik samen met een collega ga die het wel heel gezellig vindt om 's avonds ook nog ergens iets te gaan drinken. Het is dan moeilijk om iedere keer te zeggen dat je daar geen zin in hebt terwijl ik daar dus niks om geef, veel liever in bad ga liggen of een boek ga lezen en waarvan deels ook de kosten niet te declaren zijn. Dilemma en ik weet nog niet zo goed hoe ik hier mee moet omgaan.

Wel heb ik tegen mezelf gezegd dat ik van alles moet genieten. Ik heb straks een luxe hotel met prachtig uitzicht, ik heb een overvloed aan keuzes bij het ontbijt en mijn buitenlandse collega's nemen mij mee uit eten. Kortom ik vind dat ik ervan moet genieten want eenmaal thuis gaat het consuminderen onverminderd door.

4 opmerkingen:

  1. Als het dan toch moet geniet er idd van! En je kan best een beetje eerlijk zijn tegen de collega en zeggen dat je krap bij kas zit dus liever een beetje rustig aan doet wat betreft of iets minder eerlijk dat je helemaaaaaaal niet fit bent en elke avond vroeg op bed gaat (lekker boek mee!).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geniet ervan zeg!!!En eerlijkheid duurt het langst, dus gewoon zeggen dat je geen geld hebt om elke avond flink te borrelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als het collega's van het zelfde bedrijf zijn, zijn er dan niet bepaalde zaken die zij voor jou kunnen betalen en dat zij later deze zelf declareren bij de werkgever?
    Bijv. taxikosten, drankjeskosten etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een bekend verhaal. Voor mijn bedrijf reis ik de hele wereld vaak over, en zit zelfs wel eens business class, en in mijn vrije tijd zit ik met mijn gezin in de schuldanering vanwege een tweede woning die niet verkocht kon worden.... Heel apart, om dan in de zakenuren, te lunchen, en dineren, en in dikke hotels te zitten..

    Groet Mike,

    BeantwoordenVerwijderen