Pagina's

dinsdag 19 februari 2013

Rondje rekeningen

De laatste tijd worden de meeste avonden ingenomen door mijn nieuwe verslaving: Dexter als zijnde de tv-serie dan. Zaterdagavond waren we door de afleveringen heen. We konden niet meer verder kijken omdat Seizoen 5 al wel besteld was maar nog niet aangekomen. Gisterenavond had ik dus weer eens een avond die ik aan hele andere dingen kon besteden. En hoe kun je dan beter je avond besteden dan door je administratie heen te gaan.

Het werd dus een rondje betaalrekeningen checken en betalingen alvast gereed zetten zodat deze meteen worden afgeschreven als mijn salaris binnenkomt. Daarna checkte in de uitstaande balans van de creditcards. Op creditcard 1 staat nog een klein bedragje open. Ik heb hiervoor ook vast de betaling klaargezet. Dus vanaf vrijdag ben ik vanaf creditcard 1 verlost. YESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS!

Daarna ingelogd op creditcard 2. Van die balans werd ik niet heel erg vrolijk. Ik sta daar nog aan het begin van het aflossen dus het gaat om nog een substantieel bedrag van iets meer dan €4800. Ook hiervoor heb ik een periodieke betaling aangemaakt. Elke maand wordt er een vast extra bedrag afgeschreven van mijn betaalrekening. Daarnaast wordt er elke maand ook nog een minimum bedrag door het creditcardbedrijf afgeschreven. Als ik al die bedragen bij elkaar optel, dan ziet er naar uit dat ik deze kaart wellicht heb afgelost dit jaar. Ik zal daar nog wel een paar extra kleine stortingen voor moeten doen om dat voor elkaar te krijgen. Het is dus hopen dat er een paar kleine voordeeltjes ergens vandaan komen zodat ik ook van creditcard 2 af ben eind van dit jaar.

Vervolgens heb ik besloten om het bedrag dat ik maandelijks gebruikte om mijn studieschuld af te lossen ten gunste van mijn spaarrekening laat komen. Zo bouw ik toch een buffertje op. Komt het bedrag boven een bepaald bedrag dan stort ik dit door ten gunste van creditcard 2.

Toen had ik nog één rekening te controleren. Dat waren de opbrengsten van deze maand van mijn boekverkoop via bol. Elke maand kijk ik in mijn verkoopaccount hoeveel bol deze maand aan mij heeft uitbetaald. Dat bedrag maak ik dan ook over naar mijn spaarrekening. Deze maand was het iets meer dan €47. Dat heb ik toch maar weer mooi bij elkaar gesprokkeld met mijn boeken en dvd’s. Totaal heb ik dit jaar al voor €116 verkocht. Dat is toch een aardig bedrag.

Al met al heb ik het gevoel dat ik steeds meer grip krijg op mijn rekeningen maar ook op mijn uitgaven. Deels komt dat ook omdat ik nu regelmatig de balans op mijn rekeningen bekijk. Er zijn dus nog maar weinig verrassingen. Vroeger durfde ik halverwege de maand niet eens meer naar mijn rekeningen te kijken, laat staan de rekeningen die op de mat vielen openmaken. Ik wist namelijk dat er ergens een chronisch probleem zat in mijn budget. Het heeft even moeite gekost, het heeft ook veel tranen en slapeloze nachten gekost maar de balans is er weer. En dat voelt goed.

9 opmerkingen:

  1. Raar verschijnsel is dat toch, als financiën dreigen te ontsporen dat men niet meer durft te kijken. Ik durf te beweren dat heel veel mensen met schulden nog dieper en onnodig in de problemen komen. door dit verschijnsel.

    Nu een compliment voor jou: tadadaa wat goed van je, de teugels weer in handen!

    en nu niet een stemmetje in je hoofd: 'had ik maar eerder...." kun je niks mee kost alleen energie.

    Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hartstikke goed van je! Je kunt trots zijn op jezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt een grandioze sprong vooruit gemaakt.
    Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ga je het wel vieren, dat je 1 creditcard exit hebt gewerkt? Lekker avondje relaxen met maskertje, nagels bijwerken, douchegel,.... of een uitje (natuurlijk naar een gratis evenement ;-) ). Ik doe wel eens een bijzonder toetje.

    Als je het maar viert, want het is best wel knap wat je zo voor elkaar boxt, dat moet je bijblijven. (Rotdingen doen dat automatisch, voor de zaken waar je trots op bent moet je moeite doen om te onthouden. De menselijke geest werkt raar hoor)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik "vier" het eigenlijk niet maar ik vind het eigenlijk wel een goed idee om dat wel te doen. Misschien dat ik dit weekend eens wat extra lekkers ga maken of een beker Ben & Jerry ijs maakt mij ook heel erg blij.

      Verwijderen
  5. Super. Eén creditcard is afgelost. Zeg je hem ook direct op? Je mag wel erg trots op jezelf zijn dat je dit al voor elkaar hebt. Op naar nummer 2. Goed idee van Kruidigmeisje om het te vieren met iets. En ook een goed idee om al te beginnen met een buffertje. Alle kleine dingetjes worden samen één grote. Je mag feesten vrijdag!!!!! Ook voor jou gaat de zon weer schijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. eens je je bewust bent van je budget is er geen weg meer terug. Maar het is een goede weg. Gefeliciteerd!!!

    BeantwoordenVerwijderen