Pagina's

donderdag 3 oktober 2013

Gekte op de opruimdagen

Trek je beste renschoenen aan want er zijn deze twee grote warenhuizen die alles voor bodemprijzen in grote getallen in de verkoop gooien. Je moet er wel op tijd zijn want soms mis je achter het net. Ik zou dus minimaal adviseren om of er heel vroeg op uit te rekken of anders is het ook een optie om buiten te bivakkeren voor de deur van desbetreffende winkels. Het zou toch vreselijk zijn als je een bepaald koopje mis zou lopen. Als je eenmaal het geluk hebt om de winkels binnen te komen en je door de kluwen mensen heen te worstelen, ga dan heel gericht naar de afdeling waar dat o zo gewenste product te koop staat. Je weet namelijk dat er maar een beperkt aantal items in de aanbieding zijn en het is zo ontzettend jammer als je achter het net zou vissen. Ben je zo gelukkig dat het product toch nog beschikbaar was, bescherm het dan voor je eigen leven want voordat je het weet wordt het zomaar door een andere gulzige koper uit je handen getrokken. Daar moet je toch niet aan denken want dan was al dat vroege opstaan of bivakkeren voor de deur voor niks geweest. Voor de echte koopjesjager heeft een warenhuis nog bedacht dat je op zondag de restanten op kunt kopen. Met wat geluk vind je daar achter een aantal verlaten kledingrekken of schappen een verloren schat. Mocht je nu een moeilijke maand hebben dan niet getreurd je kunt alles zetten op je klantenkaart die je in termijnen kunt aflossen. Hierdoor kun je de toch alles kopen waar je je zinnen op hebt gezet want je wil natuurlijk wel alles hebben wat er in die boekjes staat.
 
Je begrijpt het al ik heb het over de Dolle Dwaze Dagen en de CircusDagen. Het is een geniaal marketingconcept waar warenhuizen om van verouderde modellen af te kunnen komen om zo voor de feestdagen wat ruimte in de winkel te creëren voor de nodige feestartikelen. Het hele idee achter de grote uitverkoop is: laat iedereen denken dat ze ontzettend goedkoop uit zijn, kleed het een beetje leuk in met een opening door BN-ers, een flashy advertentie, een paar leuke boekjes  en aanbiedingen die alleen gelden vanaf een bepaald moment. Laat ook iemand met een toeter door je winkel lopen en de spullen als een ware marktkoopman aanprijzen. Desnoods gooi je er nog een extra kortinkje bovenop. Gegarandeerd een daverend succes en de perfecte formule om in een paar dagen een gigantische omzet te draaien. Ik vind het echt heel slim bedacht van die marketing-mensen. Het is bijna jammer dat ik zelf zoiets niet zou kunnen bedenken. Er is namelijk een groep mensen die als een blok voor deze zogenaamde koopjes valt. Mensen die de boekjes helemaal van voor naar achteren spellen en dan heel gericht iedere dag die dingen kopen die ze zo ontzettend hard nodig hebben of die voor een schijntje in de vakken liggen. Mensen die dus 3-4 dagen of een week lang bijna iedere dag naar je winkel kopen en die wellicht ook nog een aantal andere dingen kopen. Naar ik heb begrepen draaien deze warenhuizen hun hoogste omzet die dagen. 
 
Zelf snap ik weinig van die gekte. Mij zul je dus ook geen boekjes zien uitpluizen of naar de winkel zien rennen. Ik word namelijk ernstig chagrijnig van grote groepen mensen en dan al helemaal van die grote groepen mensen die in een bak zitten te graaien alsof hun leven ervan afhangt. Nog erger vind ik het dat als je niet uitkijkt het zelfs uit je handen wordt getrokken. Wat ik al helemaal niet begrijp, is dat bepaalde producten binnen no-time zijn uitverkocht omdat het zogenaamd zo veel goedkoper is. Als je misschien een beetje bter om je heen kijkt, kun je dat elders veel goedkoper krijgen. Nu ben ik misschien ook niet de juiste doelgroep want ik heb niet zo veel met de producten die worden aangeboden en ben ik al helemaal niet gevoelig voor de zogenaamd scherpe prijzen. Bij schrepe prijzen krab ik namelijk altijd even achter mijn oor want ik vraag me dan af waarom dat nu ineens wel zo goedkoop weg kan. Groot ingekocht of komt er een leuker flashier nieuw modelletje aan? Ik heb het meeste van wat wordt aangeboden ook helemaal niet nodig. Beter nog ik denk dat ik helemaal niks nodig heb van al die afgeprijsde dingen. Toch vind ik het wel een grappig fenomeen dat ieder jaar weer mensen zich hierdoor helemaal gek laten maken. Dus petje af slimme marketingmeneer of –mevrouw. 

Zijn jullie gevoelig voor dit soort acties? Ga je wel eens naar speciale uitverkoopavonden?

8 opmerkingen:

  1. Ja, ik ben er wel geweest, op 1 van de drie avonden. Een beetje laat gaan (ze zijn dan tot 22.00 open), dan valt de drukte mee. Dingen uit handen grissen heb ik nog nooit gezien iig, maar misschien is dat alleen 'sochtends. Ik check het boekje met mijn lijstje van dingen die ik nog nodig heb en ga dan in de winkel kijken of het ook aan de verwachtingen voldoet. (valt vaak ook tegen)
    Er zijn bepaalde dingen die ik alleen op deze dagen koop en waar ik dus nooit de normale prijs voor betaal.
    Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld een Creuset-pan gekocht. Dat zijn aankopen waar het de moeite wel loont om op dit soort acties te wachten. Maar ook voor kleding kan het de moeite lonen, er zijn bepaalde dingen die bijna altijd korting hebben met deze dagen waaronder een van mijn favoriete modellen jeans.

    PS je kan ook online bestellen als je niet naar de drukte wil. Het is dat ik er zo dichtbij woon... en kleding zie en pas ik liever voordat ik beslis of ik het koop.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb 3 studerende kinderen en die verdienen er wel aan. Catering, parkeerwacht, de garderobe. De Drie Dolle Dwaze dagen en de HH beurs, ikzelf heb me er nog nooit aan bezondigd, maar voor studenten zijn die tijden goed voor het bijverdienen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dochterlief heeft een winterjas nodig dus zijn we wel even gaan kijken op 1 van de Prijzencircusdagen. Maar zo druk was het er helemaal niet, er liep wel heel veel personeel rond, die ons vriendelijk gedag zei. Ze hadden ook niks anders te doen;-) Dochterlief vond geen enkele jas leuk of lekker zitten, dus dan maar niet. Ach, ik vind het ook alleen interessant als ik iets nodig heb. Ben wel ooit een keer in de DDD beland, dat was echt gekte. Met verbazing heb ik het aanschouwd ;-S

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 'k Zal de eerste steen niet werpen ;) ja 'k heb me er ook wel eens aan bezondigd. Toch was 't dankzij een 'neeneesticker' volledig langs me heen gegaan, 't is dat jij er nu over blogt :),
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dankzij de nee/nee sticker ontvang ik niets meer. Mis het ook niet hoor. En zoals het prijzencircus komt door alle hype eromheen toch wel tot je. Maar, niets gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik krijg geen folders, dus ik wist er niks vanaf ;)

    In het verleden wel eens naar zulke koop-avonden geweest, meestal met mijn ouders mee, om een winterjas te zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kijk de DDD boekjes op internet altijd even door. Soms is er iets wat ik nodig heb. Twee jaar geleden bv een leuke jas in een kleur waar ik al een tijdje naar op zoek was. Vanmorgen toevallig nog even door B gelopen. Wat nog een drukte. Ik had niks nodig dus snel weer weg

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt ze door, de marketing-mannetjes. Er was eens een interessant programma over, waarin de Bijenkorfmeneer ook eigenlijk toegaf dat ze heel scherp inkochten, een van-voor sticker erop plakten en zo meer marge hadden dan op de gangbare artikelen...

    BeantwoordenVerwijderen