Pagina's

woensdag 20 augustus 2014

Au... mijn maag

Vanochtend zat ik binnen vier maanden voor de vierde keer bij de huisarts. Het voelt inmiddels al bijna vertrouwd om daar binnen te stappen, net alsof ik even kom vertellen hoe het met mij gaat. De realiteit is helaas dat ik er niet voor niks naar toe ga. Ik blijf namelijk maagklachten houden. Begin juli ging het goed maar eenmaal op vakantie ging het weer helemaal mis. Twee nachten heb ik niet geweten waar ik het moest zoeken van de pijn. Het is heel beangstigend want mijn borstkast verkrampt helemaal. Heel langzaam voelde ik dan de pijn wegtrekken om vervolgens de rest van de dag een raar knagend gevoel rond de maagstreek te hebben. Dat is natuurlijk niet goed. Alleen in Griekenland had ik mijn huisarts niet bij de hand. Gelukkig kun je in Griekenland veel medicijnen zonder recept krijgen plus manlief heeft een aantal vrienden die arts of apotheker zijn. Na de tweede nacht had ik de volgende dag dus weer medicijnen en het advies om eenmaal terug in Nederland terug te gaan naar de huisarts. De rest van de vakantie heb ik goed uitgekeken wat ik at en dronk. Wijn en koffie liet ik staan en pittige dingen at ik niet. Gelukkig heeft de Griekse keuken weinig pittig eten dus veel hoefde ik me niet te ontzeggen.

Eenmaal terug in Nederland belde ik de huisarts voor een afspraak. Alleen was hij op vakantie en de huisarts in opleiding kon alleen nog maar spoedgevallen zien. Als je met deze klachten al drie weken loopt, kwalificeert dat natuurlijk niet als spoed dus maakte ik een afspraak voor een week later. De huisarts schrok eigenlijk wel een beetje om mij weer terug te zien want ze vond het zo goed gaan bij mijn laatste bezoekje.  Eigenlijk kon ze niet veel meer doen dan nu een uitgebreid bloedonderzoek te laten doen. Het zou namelijk een bacteriële infectie kunnen zijn. Is het dat dan kan ik er vrij snel van af zijn door het volgen van een kuur. Hoe raar het ook klinkt, ik hoop dat het dat is want dan kom ik er makkelijk van af. Is het dat niet dan heb ik maagklachten die langdurig moeten worden behandeld. Ze sprak al van langdurig gebruik van medicijnen.

Alleen ik ben geen pillenslikker. Als het niet echt hoeft of ik kan het anders oplossen dan neem ik liever niets in. Ik heb licht overgewicht dus het zou helpen als ik een paar kilo kwijtraak. Daar ben ik inmiddels mee begonnen. Ik geloof niet  in diëten dus  ik pas mijn eetpatroon aan. Ondanks dat ik heel bewust en puur eet, kan ik daar nog veel in veranderen. Inmiddels ben ik me aan het verdiepen in hoe je door het vermijden van bepaald voedsel of voedselcombinaties dit een positief effect kan hebben op je lijf. Dat wist ik al maar hoe meer ik er over lees hoe meer ik er van overtuigd raak dat eten grotendeels je gezondheid bepaalt maar dat je door veranderingen  in je eetpatroon ook je lichaam weer (deels) beter kan maken of houden. Dus hopelijk vindt mijn maag iets anders eten fijner en komen de klachten niet meer terug. Volgende week hoop ik in ieder geval meer te weten over de oorzaak van klachten… althans als die uit de bloedtest komen.

8 opmerkingen:

  1. Hoi,

    Google eens op galstenen en kijk of je klachten overeenkomen. ik had ook maagpijn en bleek galstenen te hebben...is maar een tip.

    Bernadette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel veel sterkte! dit soort uitzoek gedoe is altijd lastig en je blijft onzeker tot dat helder is wat er nou precies aan de hand is. En pas op dat moment kun je leven gaan aanpassen aan de nieuwe situatie. hopen dat dat snel kan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vervelend zeg, die onzekerheid...

    Beterschap en ik hoop dat het snel weer beter gaat...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sterkte. Als ik last krijg kijk ik altijd een paar dagen uit met wat ik eet of drink en slik ik maar weer Nexium. Kijk uit met protonpomp remmers en rauwe vlees of vis. Daar heb ik mijn vorige blog nog over geschreven. Ik weet in elk geval waar ik gevoelig voor ben en wat ik dan weer een paar dagen moet laten staan. Veel succes moet uitzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sterkte ermee, lijkt me niet fijn! Hopelijk helpt een ander eetpatroon iets!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een ander eetpatroon kan soms zoveel schelen. Misschien toch eens bijhouden wat je eet en wanneer je last krijgt? Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 't Zou idd fijn zijn als je weet waar het aan ligt, sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen