Pagina's

dinsdag 3 september 2013

Grip op financiën een beetje kwijt


Ik heb besloten dat ik het vanaf vandaag anders ga aanpakken met mijn financiën. Ik kan dan misschien wel weten hoeveel er per maand aan lasten uitgaat maar ik heb duidelijk geen idee wanneer wat nou precies wordt geïncasseerd. Het enige wat ik weet, is dat alle vaste lasten ergens tussen de 25ste en 4de van de maand wordt afgeschreven. Ik weet ongeveer wat ik als totaalbedrag moet reserveren maar sinds de kinderopvang er als extra onkostenpost is bijgekomen, loopt het deze maand voor geen meter. Ik merk dat ik regelmatig internetbankieren controleer om te verifiëren of nu iets wel of niet is afgeschreven. Ook kwam ik er achter dat bepaalde verzekeringen in augustus laat waren afgeschreven vanwege de overgang naar IBAN nummers. Ik rekende mij dus even rijk omdat ik in de veronderstelling was dat dit al betaald was.
 
Kortom ik ben het overzicht een beetje kwijt. Het idee is om nu een maandoverzicht te maken met daarbij ook de datum waarop het bedrag wordt geïncasseerd. Elke maand wil ik dat dan afstrepen zodat ik dus geld achter de hand kan houden als een of ander bedrijf weer besluit om voor wat dan reden ook het bedrag later dan normaal te incasseren. Ook wil ik een potje overige in het leven gaan roepen waar kleine onverwachte uitgaven mee kunnen worden opgevangen. Dus vanavond kruip ik maar weer eens achter de computer om alles netjes op papier te zetten inclusief datum zodat ik weer het overzicht krijg. Ik heb nu het idee dat ik grip aan het verliezen ben en dat voel ik niet goed. Dat onrustige gevoel komt weer naar boven en ik was net zo blij dat ik de laatste maanden daarvan was verlost.
 
Ook moet ik vanavond eens heel hard aan de slag met spulletjes op Marktplaats te zetten. Ik heb nog een paar babyspulletjes van dochterlief zoals een wipstoeltje maar ook haar kinderstoel waar we niets meer mee doen. Het staat ontzettend in de weg dus het mag van mij allemaal weg. Vrijdag breng ik ook een aantal dozen met kleding, schoenen en speelgoed naar de Voedselbank. Sinds kort nemen ze ook deze spullen aan. Dus de spulletjes komen daar hopelijk goed terecht.
 
En zo gaan we verder worstelend door september heen. Achteraf gezien is het gewoon een beetje mijn eigen schuld want ik had in juli of augustus alles beter in kaart moeten brengen. Met de kost van een nieuwe kostenpost moet je eigenlijk weer heel kritisch naar alle uitgaven opnieuw kijken. Dat is een wijze les geweest die we meenemen voor de volgende keer. Ik zal echt blij zijn als deze maand om is en we weer met frisse moed opnieuw kunnen beginnen maar dan wel met een goed overzicht.

9 opmerkingen:

  1. Ik ben een budgetteringsprogramma aan het ontwikkelen dat ik graag wil laten testen voordat ik het op de markt breng. Als je interesse hebt? Je kunt dan per dag van de maand inplannen wanneer wat binnenkomt en wanneer er wat uitgaat. Ook twee-drie of zesmaandelijkse uitgaven kun je inplannen. En het is ook mogelijk meerdere rekeningen naast elkaar te beheren, bijvoorbeeld lopende betaalrekening en spaarrekening naast elkaar zodat je kunt zien hoe de saldi van rekeningen fluctueren. Als je interesse hebt in een gratis demo om te testen, laat me weten, dan mail ik je nader.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klinkt als een goed doordacht systeem. Beter dan mijn excel. Ik heb wel interesse om de demo te testen. Je kunt mij mailen op geldofjeleven@gmail.com.

      Verwijderen
  2. Da's wel vervelend als je dat gevoel hebt zo aan het begin van de maand al... Dan kan een maand erg lang duren!! Ik hoop dat je snel het overzicht weer terug hebt en dat je deze maand dan toch nog tevreden kunt afsluiten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mij heeft geholpen is alle vaste lasten van een aparte rekening af laten gaan. Van deze rekening gaan hypotheek, verzekeringen, waterschap, ANWB etc. Dus alle verplichtingen die ik weet. Ik heb hiervoor een jaar overzicht gemaakt. Alle kosten heb ik opgeteld en gedeeld door 12. Dit bedrag stort ik elke maand op de 25e. Ik heb op rekening 500 euro startkapitaal gestort ivm fluctuaties. Ik heb nu geen zorgen meer. Op mijn andere rekening staat de rest van het geld, hier betaal ik boodschappen etc van. Het heeft mij veel rust gegeven.
    Creatieveveranderingen.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ik doe, in mijn Excel bestand maak ik posten die er al af zijn gegaan grijs (de tekstkleur), zo kan ik zien wat er al af is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sterkte dan deze maand! Balen is dat als je het overzicht wat kwijt bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja dat is best lastig als je het overzicht niet meer weet. Ik zet in mijn Excel sheet altijd de datum van afschrijving achter de post in het groen. Dan zie ik direct wat er afgeschreven is. Daardoor kon ik vorige maand ook zien dat er een verzekering niet was afgeschreven op de datum dat dat normaal gebeurd. Even de verzekeraar gebeld...had met het IBAN te maken. Wellicht dezelfde verzekeraar als jij hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb voor mij zelf een Exel programma geschreven. waarbij de afschrijving per datum ook genoteerd worden. Zo kan ik zien dat de eerste zeven dagen van de maand hard gaan. dan een week geen afschrijvingen en dan een week met wel weer afschrijvingen. De drie maandelijkse of de jaarlijkse afschrijvingen staan er ook tussen met een licht kleurtje. en op datum. Bovenaan wat er binnen komt. dat telt hij op, daar onder gaat het verder met de afschrijvingen en trekt hij er af. onderaan staat dan wat er over is. kan je zien wat er overblijft. het vakje kleurt automatisch rood als je te ver gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een online huishoudboekje is misschien een handige tip! Een programma als AFAS Personal is makkelijk in gebruik en werkt heel efficient.

    BeantwoordenVerwijderen