Pagina's

maandag 28 april 2014

Vakantie, bonus en weer aan werk

Gisteren had ik het er moeilijk mee: ik moest maandag weer werken na een heerlijke week vakantie. Het hielp niet mee dat dochterlief nog een weekje vakantie heeft. Ik had namelijk zo graag nog allerlei leuke dingen met haar willen doen. Een week vakantie vliegt namelijk zo voor bij. Vooral als je dan ook nog een paar dagen naar Friesland gaat op zoek bij mijn moeder. Dus gisteren was ik goed chagrijnig. Ik had moeite met de omslag van leven naar de waan van de dag terug naar het regelmatige vast patroon van werken. Werk lijkt soms zo nutteloos als ik bedenk wat ik thuis allemaal zou kunnen doen en hoeveel meer energie mij dat geeft. Maar goed ik ging vandaag dus weer met frisse tegenzin aan het werk en als ik er eenmaal weer ben dan valt het allemaal wel weer mee. Het is dus een kwestie van de knop omzetten.

Maar de vakantie: wat hebben we genoten. Het begon met het vieren van Pasen en het afsluiten van de vastenperiode van mij. Vasten doe ik meer voor mezelf omdat ik het een mooi idee vind om je lichaam minimaal 1x per jaar te reinigen. Het hele vasten-gebeuren heeft me wel aan het denken gezet. Ik voel me namelijk veel beter bij een dieet van geen vlees en zuivel. Nu vind ik het te ver gaan om het helemaal uit mijn dieet te schrappen  maar ik ben wel van plan om dus hiervan stukken minder te gaan eten. Met Pasen hebben we niets overdreven gedaan. We hielden het simpel maar dat wat we aten was lekker.

Ook had dochterlief twee speelafspraken. Eigenlijk vind ik speelafspraken voor een kind heel zwaar klinken maar die dingen moeten toch echt gepland worden, wil je je kind met een vriendje laten spelen. Dus pakte ik vrolijk mijn mobiele telefoon om de moeders (waarom plannen zij dat eigenlijk altijd) te bellen. Tot mijn grote schrik zag ik dat ik de nummers kwijt was. Argh lichte paniek overviel mij want ik had net dochterlief lekker gemaakt dat er twee kindjes kwamen spelen. De nummers was ik kwijtgeraakt omdat de mobiel een software-update had gehad van het IT-mannetje van werk nadat ik iedere keer problemen had met mijn telefoon.  Gelukkig bedacht ik me dat ik nog een klaslijst had met adressen en telefoonnummers dus de lijst bracht redding. De afspraken werden gemaakt en ik kreeg ook meteen weer de mobiele nummers van de moeders (die nu ook veilig op papier staan). Op zaterdag kwam eerst het vriendje van dochterlief spelen. Dochterlief vond het best spannend en besloot in al haar wijsheid dat hij niet overal mee mocht spelen. Dat werd dus een klein drama waardoor ik ineens met twee kleuters zat die ieder hun eigen gang gingen. Elke poging om ze samen wat te laten doen werd professioneel door dochterlief de kop in gesmoord onder mom van “nee dat is van mij, nee dat wil ik niet”.  Ze was een draakje waar geen land mee te bezeilen was. Intussen voelde ik me rot voor dat kleine jochie. Gelukkig brachten de waterballonen redding. Elk kind kreeg een eigen (beslag)kom gevuld met waterballonen en toen hadden ze samen grootste lol vooral ook omdat ze mij moesten raken (ach ja je moet wat over hebben voor de lieve vrede). Uiteindelijk bleek vriendje het dus leuk te hebben gehad

Dinsdag kwam het vriendinnetje. De twee dames zijn volgens eigen normen beste vriendinnen. Het is heel schattig om ze samen te zien want het ene moment lopen ze tegen elkaar te katten om vervolgens elkaar weer de liefste van de hele wereld te vinden. Ze zijn enorm aan elkaar gewaagd op een leuke manier. Dochterlief was heel anders met spelen: ze deelde al haar speelgoed en ze speelden dit keer echt samen.  De twee uurtjes spelen vlogen voorbij en we vonden het eigenlijk alle twee jammer dat haar vriendinnetje weer weg ging.

Op woensdag gingen we naar Friesland. Mijn moeder woont direct onderaan de dijk aan de Waddenzee. Dus in de middag gingen we schelpjes zoeken aan het Wad. Wat is het daar eigenlijk toch mooi en wat is het heerlijk om die zilte zeelucht op te snuiven. Donderdag gingen we naar Pieterburen naar de zeehondjes kijken. We hadden geluk want we waren nog niet binnen of één van de zeehondjes werd net verzorgd. Dochterlief stond heel geïnteresseerd te kijken en het is natuurlijk ook heel leuk om te zien. Daarna nog een heerlijk visje gegeten bij Lauwersoog met uitzicht op de haven.

Vrijdag gingen we weer naar huis zodat we op tijd thuis zouden zijn voor Koningsdag. Koningsdag was erg leuk. De vrijmarkt was één grote speelgoedwinkel. Zowel voor Grieks nichtje als voor dochterlief hebben we een paar leuke dingen kunnen kopen voor zo goed als niks. Dochterlief is een paar rolschaatsen rijker voor €5 inclusief bescherming voor knieën, ellebogen en  polsen. De rest van het weekend heeft ze daar op gerold (of geschaatst) en het gaat best goed. Ook kocht ik loco voor haar. Met loco kun je rekenen, ontwikkeling en taal oefenen. Dochterlief vindt dat erg leuk om te doen maar ik vond het altijd veels te duur. We mochten 5 boekjes inclusief plankje voor €6 meenemen. Ook daar heeft ze dit weekend veel mee “gespeeld”. Het valt me op dat ze moeiteloos rekenen en ruimtelijk inzicht oefeningetjes doet maar taal wat moeilijker vindt. Dat idee had ik al maar dat wordt dus nu bevestigt. Het verklaart misschien ook wel deels waarom ze redelijk laat was (is) met praten. Taal interesseert haar wat minder.

Al met al hebben we een fijne week met elkaar gehad. Ik had nog zo veel meer willen doen maar ja je kunt niet alles doen. Vorige week was ook de week van de uitbetaling van de bonus. Ik heb er de WOZ en het eigen risico van manlief mee betaald. Op creditcard 1 stond inmiddels weer een bedragje uit dus die heb ik ook afbetaald. Rest nog creditcard 2 waar ik geen extra aflossing meer op kon doen. Het restant van de bonus staat nu veilig op een spaarrekening. Dat staat gereserveerd voor de vakantie. Ook heb ik €100 achtergehouden om nog iets leuks te doen met zijn drietjes. Dochterlief viert aanstaande zaterdag haar naamdag volgens goed Grieks gebruik. We hebben inmiddels de traditie om dan iets te gaan doen. Ik kon met de airmiles nog een keer kaartjes krijgen voor de Efteling. De kaartjes zijn inmiddels aangeschaft dus met mooi weer gaan we aanstaande zaterdag daar naar toe. Dat zou meteen ook een mooie afsluiting zijn van de vakantie van dochterlief.

4 opmerkingen:

  1. Fijn dat het zo'n prettige vakantieweek was! Dat verklaart natuurlijk ook waarom je zo baalde dat je weer naar je werk moest.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is de stand nu op CrCrd2? Ben zo benieuwd, want volgens mij ga je stiekum heel goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In plaats van te denken waarop u weer kunt besparen om het tekort aan te vullen, zou u ook kunnen overwegen om iets te doen wat geld oplevert, bijvoorbeeld spullen verkopen op Marktplaats of op een rommelmarkt staan. Hartelijke groet, JulieJulie (Een Zot en zijn Geld)

    BeantwoordenVerwijderen