Toch werd ik tijdens het rapportgesprek in maart er weer
op gewezen dat haar taalontwikkeling achterbleef. De juffen vonden het zo
jammer want buiten de taal om blijkt dochterlief een erg intelligent meisje te
zijn. Samen hadden ze een heel pleidooi waarom zij dachten dat logopedie
wellicht dochterlief toch zou helpen. Nu kan ik eigenwijs mijn kop in het zand
steken maar uiteindelijk wil ik natuurlijk dat dochterlief goed mee kan draaien
op school. Ik wil dat ze geen achterstand oploopt of nodeloos een klas over
moet doen omdat ze de taal niet voldoende beheerst. Dus ik luisterde naar de
juffen en ging naar de logopediste die door school werd aangeraden. Het heeft uiteindelijk ongeveer drie weken geduurd
voordat we terecht konden. Volgens mij viel de wachttijd dus reuze mee. We
zitten nog in de testfase. Dochterlief laat wisselende resultaten zien. In zinsopbouw
en articulatie loopt ze iets achter op haar leeftijdsgenoten maar voor de rest
blijkt het wel mee te vallen. Waarschijnlijk kan de logopediste haar dus een
eind op weg helpen. De toekomst zal het leren.
Toch valt er tijdens het testen mij wel een aantal dingen
op. Dochterlief doet de testjes best goed en sommigen zelfs heel erg goed.
Alleen soms heeft zij hele ander ideeën hoe een testje moet gaan. Ze maakt zich
er of makkelijk af of zoals dochterlief het zegt “ik zeg toch wat er staat maar ik maak er geen hele zin van”. Of ze vond de laatste keer het spelletje maar
stom dus maakte ze haar eigen versie ervan. Dat vertelde ze ook heel trots toen
we eenmaal in de auto terug naar huis zat. Ze had er de grootste lol om. Ik heb
haar duidelijk gemaakt dat ze soms ook gewoon moet doen wat er van haar
verwacht wordt. Toch zit ik met trots naar haar te kijken want ik zie bepaalde
dingen van haar die me nooit echt waren opgevallen. Ik zie hoe ze bepaalde
verbanden legt. Verbanden die soms afwijken van wat een standaard kind zou
zeggen maar die uiteindelijk wel waar zijn. Ze denkt iets anders. Ze is soms
ook veel verder in het spel en slaat stappen over want die vindt ze maar
overbodig omdat ze al weet (of denkt te weten) waar het spel naar toe gaat.
Ook heb ik gemerkt dat ze heel analytisch is en een goed
cijfermatig en ruimtelijk inzicht heeft. Om eerlijk te zijn denk ik dat taal
haar niet zo veel interesseert. Als het op cijfers aankomt, doet ze al kleine
sommetjes. Ze bouwt hele bouwwerken tot soms grote wanhoop van de juffen want
het zijn soms zulke complexe stellages dat andere kinderen afhaken. Puzzelen
doet ze al sinds ze 2,5 jaar is en inmiddels legt ze al puzzels van 100-150
stukjes zonder al te veel problemen. De opvang stimuleert dit door puzzels voor
oudere kinderen voor haar bij een andere groep te halen. Het viel me ook toen
ik loco met haar deed. Ze vindt het leuk om bezig te zijn met figuurtjes,
cijfers en verbanden leggen. De woorden interesseren haar minder. Ze heeft de
grootste lol om net te doen alsof ze het niet kan maar laat je haar even alleen
dan legt ze het zo neer. Heel trots zegt ze dan “het was een makkie”.
Ik ga niet zeggen dat ze hoogbegaafd is of een of ander
genie. Ik heb alleen het vermoeden dat ze meer heeft met cijfertjes dan met
lettertjes. Dat zou misschien ook haar taalontwikkeling verklaren. Ik ben
benieuwd in hoeverre de logopedie haar gaat helpen. Ondertussen ben ik toch
maar wat trots op mijn kleine kletskous en geniet ik van onze gesprekjes.
Dat de taalontwikkeling wat langzamer gaat met meertalig opvoeden, is een feit. Je moet dan namelijk 2 of 3 (afhankelijk van hoeveel talen er aangeleerd worden) netwerken bouwen in de hersens. Dat is een flinke klus! Het helpt inderdaad als de talen meer gescheiden worden aangeboden, dus bijvoorbeeld alleen Grieks met de ene ouder, alleen Nederlands met de andere oid (of als dat niet kan: in de keuken alleen Grieks, in de woonkamer alleen Nederlands om maar iets te noemen). Maar wil niet zeggen dat logopedie niet kan helpen hoor. En uiteindelijk heeft ze er meer profijt van later als ze op jonge leeftijd meerdere talen beheerst.
BeantwoordenVerwijderenMariska
Slim kind met een onafhankelijke geest dus :) Mooi!
BeantwoordenVerwijderenTegenwoordig moeten kinderen ook zoveel kunnen op zo'n jonge leeftijd vind ik. Er kan niks meer op zijn beloop worden gelaten lijkt het wel :(
BeantwoordenVerwijderenIk woon in Griekenland, mijn zoon is opgegroeid met dezelfde 'talenmix' als jouw dochter. Ik spreek altijd Nederlands met hem, mijn man Grieks. Hij begon later te praten dan andere kinderen en hij sprak sommige medeklinkers ook onduidelijk uit. Ik heb het op z'n beloop gelaten en het allemaal goed gekomen.
BeantwoordenVerwijderen