Het rapport was wat we ervan
hadden verwacht. Het belangrijkste is dat wederom bevestigd werd dat
dochterlief het enorm naar haar zin heeft op school. Dat is uiteindelijk ook
het belangrijkste. Tussen de regels konden we wel lezen dat ze een eigenwijze
drommel is maar dat wisten we natuurlijk al lang ;-). Alleen de uitslag van de
CITO-toets was een grote schok. Ze zat op het allerlaagste niveau. Nu kunnen
daar twee verklaringen voor zijn: ze begreep niet goed wat ervan haar werd
verwacht of ze had er helemaal geen zin in. Manlief denkt dat ze de toets in de
klas heeft moeten doen samen met andere kinderen en dat ze daardoor met hele
andere dingen bezig was dan de toets. Manlief maakt zich zorgen. Ik doe dat
niet omdat ik niet zo veel waarde hecht aan dit soort toetsen bij kleuters. Toch
willen we dit volgende week wel met de juffen bespreken. Ik denk alleen dat we
het antwoord al wel weten, zijnde een combinatie van de twee eerder genoemde
redenen. Wat bij dochterlief ook een rol speelt is dat ze vaak heel goed weet
hoe dingen moeten maar dat ze dan net doet alsof ze niet weet hoe het moet. Als
je haar dan stimuleert om het toch te doen dan doet ze het feilloos. Ook is het
een meisje die heel goed en soms een beetje lang nadenkt voordat ze wat doet. Je ziet haar letterlijk nadenken over wat er
is gezegd, het wordt eigenlijk een beetje door haar geanalyseerd om het
vervolgens dan wel goed te doen of ze geeft nog haar eigen draai eraan. Dat is
iets wat ik ook zie bij manlief. Hij analyseert ook alles tot op het bot om
vervolgens zijn eigen conclusies eraan te verbinden. Hoe dan ook wij geloven
niet dat het resultaat van de CITO-toets representatief is voor dochterlief.
Ook kwam haar taalniveau weer ter
sprake. Ondanks dat haar taal heel erg is verbeterd, is het nog steeds niet op
het niveau van de andere kleuters. Sinds april ga ik met haar elke week naar
logopedie. De eerste paar weken heeft ze een paar testen gedaan. Ook daar
toonde ze weer het zelfde gedrag. Ze had er vaak geen zin in waardoor ze presteerde
onder haar daadwerkelijke niveau. De logopediste geloofde dan ook dat ze veel
beter kan. Aan de hand van de
testresultaten gingen we aan de slag. Alleen ik had twijfels of de opdrachten
die dochterlief mee kreeg wel toereikend waren voor het doel waarvoor wij
kwamen. Het waren namelijk allemaal al dingen die ik met haar deed zoals veel
lezen en woorden benoemen. Ik geloof zelf dat ze een articulatieprobleem heeft
omdat ze moeite heeft met het uitspreken van bepaalde letters. Ze zet namelijk
tussen veel letters een k. Als je dat eenmaal door hebt dan spreekt ze best
goed. Het is dus een kwestie van die k er uit te poetsen. Vorige week werden
mijn twijfels bevestigd door een nieuwe logopediste. De vorige zat er maar
tijdelijk vanwege vervanging tijdens zwangerschap. De “nieuwe” logopediste is
dus degene waar vanaf nu permanent mee aan de slag gaan. Ze was een stuk
doortastender en gaf mij meer het gevoel dat ze wist wat ze deed. De eerste
indruk was dus goed. Zij denkt dat dochterlief misschien een fonologische
afwijking heeft. Dat houdt in het kort in dat ze letters apart goed zegt maar
als ze gecombineerd worden met meer letters of in een zin dan spreekt ze klank
niet meer goed uit of in haar geval dan zet ze er dus een k tussen. Manlief
herkende het meteen toen ik de voorlopige diagnose aan hem vertelde. Het leek
hem ook een stuk logischer dan de voormalige diagnose. Morgen weten we het
zeker en dan kunnen we aan de slag. De logopediste heeft al aangegeven dat het
niet gemakkelijk zal zijn om het te veranderen maar dat het niet onmogelijk is.
Ik hoop het zo voor haar want ik merk nu dat andere kinderen daar toch een
beetje lacherig om doen. Het is nu nog geen pesten maar de scheidslijn is
helaas vaak wel klein. Dochterlief klapt dicht als ze er een opmerking over
krijgt dus het is belangrijk voor haar dat het goed komt. Gelukkig accepteren
de kinderen in de klas haar wel dat ze net even iets anders praat. Voor hen is
ze nu eenmaal zo. Alleen hebben ze niet altijd het geduld om naar haar te
luisteren als ze niet duidelijk spreekt. Ze gaan dan verder met hun spel met of
zonder haar. Dat is natuurlijk triest vooral omdat ze het zo leuk vindt om met
andere kinderen samen te zijn en te spelen. Het zal niet aan mij liggen want ik
wil er alles aan doen. Al moet ik zeggen dat ik haar prima begrijp en nog
steeds een enorme voortgang zie.
Ondanks al deze perikelen zijn er
vooral erg veel leuke dingen momenteel. Vandaag hoorde ik dat alle kindjes op
haar verjaardag komen. Dat wordt een vol huis. Gezellig en vooral erg leuk voor
dochterlief.
Morgen doet ze ook voor het eerst
examen bij judo voor de witte band met gele slip. Examen is een groot woord
want die slippen worden meer gegeven om kinderen te motiveren. Wij gaan morgen
als super trotse ouders naar ons kleine meisje kijken. Met of zonder gele slip
straks weer op de judomat en wat ze ook doet in haar leven en op school, het
maakt niet uit voor ons zal ze altijd onze kleine kampioen zijn.
Gelukkig maak je je niet te druk om die tests.... vroegah hadden we toch ook alleen het oordeel van de juf, die veel beter in staat was om een schatting te maken van het niveau van het kind, dan zo'n toetsje....Vertelde de juf hier ook, veel kindjes snappen nog niet eens waarom ze een streepje moeten zetten. En dan doen ze maar wat. En dan zijn ze volgens de test opeens niet slim, terwijl het gewoon verder pientere kindjes zijn. En al zijn ze gewoon niet de allerbijdehandsten, is het nodig om dat nu al boven water te willen halen? Trouwens, Einstein was ook gewoon een middelmatige leerling op school.
BeantwoordenVerwijderenFijn dat ze floreert op school! Ik ben geen fan van al dat vroege testen! Het voorzaakt ook een boel onzekerheid en stress. Dat zie je wel bij je man.
BeantwoordenVerwijderenEn je moet je inderdaad afvragen wat er nu precies is gemeten met die toets.
Mijn dochter had ook naar de logopediste en kinderarts gemoeten, heb t bewust niet gedaan omdat ze enorme last heeft van faalangst. Half jaar later is alles goed gekomen en zit ze zowel met lezen als met rekenen op t hoogste niveau. In mijn optiek ligt t niet aan t kind als t niet mee kan komen maar aan de juf die kennelijk geen manier weet te vinden om t kind aansluiting te laten krijgen. Zo gaven hier de juffen aan dat mijn dochter heel netjes werkt met soms hele slordige uitschieters. Toen ik direct aangaf dat ik de reden wel wist keken ze me aan. Ja als je tegen haar zegt als je het af hebt mag je wat leuks voor jezelf gaan doen....dan is ze echt wel zo slim om t af te raffelen, om niet in die hoek te belanden waar niemand wil zitten. Zoals jij je dochter beschrijft en haar manier van doen denk ik ze heeft alles in laatjes in haar hoofd, maar kan niet snel genoeg het juiste laatje vinden en moet eerst alle laatjes langs en dat duurt wellicht te lang. Wellicht dat ze dit zelf ook zo voelt. Blijf goed naar haar kijken dan kun je haar zelf in de juiste richting leiden. Niets mooier dan een kind dat zichzelf kan zijn
BeantwoordenVerwijderen