Pagina's

dinsdag 24 juni 2014

Zorgen

Dochterlief is inmiddels een kleine drie maanden op logopedie nadat we in zagen dat haar spraak- en taalontwikkeling achter blijft op haar leeftijdsgenootjes. Lang hebben we haar het voordeel van de twijfel gegeven omdat ze drietalig opgroeit. Alleen merkten we dat ze bepaalde woorden fout bleef uitspreken. Er werd dus een afspraak gemaakt met de logopediste. Dochterlief onderging een hele reeks aan testen. Deze testen bevestigden onze vermoedens. Haar taalontwikkeling en woordenschat was niet op niveau en ze maakt articulatiefouten. Ik kreeg iedere week een aantal oefeningen mee die we dan thuis met haar moesten doen. Vanaf het begin had ik mijn twijfels. De oefeningen die we deden verschilden niets met wat wij al met dochterlief op eigen initiatief deden. We lezen veel voor, vragen haar vragen over het verhaaltje om haar te stimuleren om te praten maar ook om te oefenen om begrijpend te luisteren en ik kletste haar de oren van het hoofd door haar overal bij te betrekken en dingen uit te leggen. Ik zag dus niet zo goed het nut van om aan de hand van een plaatje uit een boek woorden te benoemen. Dat is namelijk iets wat we constant deden. Nu wilde ik niet meteen te kritisch over komen dus heb ik het een aantal weken aan gekeken. Op een bepaald moment werden er ook andere oefeningen geintroduceerd. Dochterlief moest alleen maar woordjes met een -b gaan oefenen omdat zij de de -b met een -k vervangt. Alleen klapte ze volledig dicht als je haar verbetert. Het schoot dus zijn doel voorbij. 

Nu merkte ik ook de logopediste dat ze niet heel erg gedreven was. De helft van de tijd zat ze een oefening voor ons in elkaar te plakken en te knippen om vervolgens nog een paar minuten met dochterlief te oefenen. Als dochterlief geen zin had dan stonden we vaak ook eerder buiten. Dochterlief had dat snel genoeg door dat als ze niet haar best deed dat ze eerder weg mocht dus deed ze daar haar profijt mee. Trots vertelde ze dat dan nadien in de auto (schattig dat ze dan zo eerlijk is). Nu zat deze logopediste er maar tijdelijk dus ik wilde afwachten wat de andere logopediste zou zeggen als zij dochterlief voor het eerst zou zien. Deze dame lijkt een stuk doortastender te zijn dan de eerste. Ze nam de tijd voor ons en al snel had ze na dochterlief een tijdje te hebben aangehoord het idee dat dochterlief verkeerd was gediagnoseerd. Vorige week moest dochterlief dus nog een test doen. Daarin werd duidelijk dat ze een fonologische stoornis heeft ook wel backing genoemd. Dit betekent in het kort in dat ze klanken meer achter in haar mond uitspreekt. Dus stoel wordt skoel en blauw wordt klauw. Dochterlief legt verkeerde verbanden in haar hersentjes. In principe heeft ze in de taalwerving bepaalde klanken verkeerd geprogrammeerd. Dit moet er nu uit worden gepoetst. Deze week beginnen we  aan een nieuw behandelingsplan. Ik hoop dat we dan haar snel op weg kunnen helpen.

Deze stoornis heeft namelijk ook invloed op haar functioneren op school. Dochterlief is een heel sociaal meisje maar ze heeft moeite met dingen te begrijpen. Zo was haar CITO-toets niet goed en scoorde ze op het laagste niveau. De juf denkt dat het te maken heeft met haar taalontwikkeling. Ik denk dat bepaalde taalspelletjes of het leggen van verbanden tussen woorden soms nog iets te moeilijk voor haar is. Het rare alleen is dat ze vaak de moeilijkste dingen wel goed doet. Ook heeft ze een bepaalde eigen logica. Zo antwoordde ze op de vraag "waar ga je naar toe als je ziek bent" en ze de keuze had tussen dokter, apotheek en nog iets: apotheek. Ze zei voor slak dat deze rustig was in plaats van langzaam of sloom. Op zich klopt het allemaal wel. Het is alleen een andere denkwijze. Het rare is dat ik dit ook deels bij mijn man terug zie. Hij is hoogbegaafd en denkt anders. Zijn denkwijze is voor veel mensen ook niet altijd te volgen omdat hij vaak andere verbanden legt of in zijn conclusies al veel verder is dan de meeste mensen. Vaak hoor ik dan ook dat ze hem een bijzonder mens vinden. Nu wil ik niet beweren dat dochterlief ook hoogbegaafd is maar toch zie ik soms wel parallellen in hun denkwijze en handelen. 
Daarnaast is  het ook opvallend hoe observerend ze is en hoe ze over alles na denkt. Dat observeren heeft ze dan weer van mij. In een reactie op een eerder blog werd gezegd dat dochterlief misschien eerst alle laadjes naloopt voordat ze weet welk laadje geopend moet worden. Het zou zo maar eens kunnen dat ze dat in haar kleine koppie doet.

De juf denkt dat ze het volgend jaar in groep 2 best zwaar zal krijgen. Ze moet dan actiever gaan werken aan taalverwerving door het middel van letters maar ook door met die letters te gaan spelen. Ze vindt letters interessant maar ik weet niet zeker of al die spelletjes binnen haar therapie passen. Moeten die spelletjes anders aan haar worden aangeboden? 

Kortom ik heb heel veel vragen. Voornaamste doel is dat ze gewoon lekker mee kan blijven doen. Wij zullen er in ieder geval voor zorgen dat we haar alles aanbieden om haar verder te helpen. Desondanks denken wij dat het wel goed zal komen met haar. Ook school wil hier aan meewerken. Zo zal dochterlief extra begeleiding krijgen en krijgt ze opdrachten een weekje eerder zodat zij al de stof een beetje kent voordat de rest van de klas er mee aan de slag gaat. Ondanks een aantal zorgpunten denkt de juf dat het wel een pienter meisje is en ziet ze ook een enorme voortgang. Zo is dochterlief inmiddels beter verstaanbaar en probeert ze actief deel te nemen in groepgesprekken. 

Dochterlief zal er uiteindelijk op haar eigen manier en eigen wijze wel komen. Daar heb ik het volle vertrouwen in. Maar toch he... je maakt je wel als moeder zorgen want uiteindelijk wil je toch het liefste dat je kind alles moeiteloos doet.

12 opmerkingen:

  1. Jouw verhaal doet me denken aan die van mijn jongste zoon. Hij is een beelddenker. Dat zijn alle kinderen maar op zeker moment gaan de meeste kinderen over op een meer abstracte manier van denken.
    Mijn zoon had ook moeite met praten. Heel snel en onverstaanbaar vaak. Op school deed hij het in het begin niet best. Hij had zijn eigen methodes en die kwamen niet overeen met de officiële lesmethodes. Met rekenen wist hij vaak de antwoorden op de moeilijkste vragen maar kon hij weer niet uitleggen hoe hij aan dat antwoord kwam. En rekenen mbv tekst was een drama. Als de tekst begon met 'Jeroen gaat naar de kelder....' was hij de draad al kwijt want hij kende geen Jeroen....
    Deze kinderen hebben het niet makkelijk op de basisschool en ze lopen niet volgens de paden waarvan de school wil dat ze lopen en dan gaan ze makkelijk denken dat ze niet slim genoeg zijn.
    Ik heb mijn zoon regelmatig thuis lesstof uitgelegd op andere manieren dan hij op school kreeg. Dan snapte hij het vaak wel, hoewel hij een ongelooflijke hekel had aan zgn regels als hij er het nut niet van in zag.
    Voordeel van deze kinderen is dat ze heel origineel en inventief zijn. Mijn zoon maakte van zijn MBO opleiding een HBO opleiding want hij leerde zichzelf allerlei extra's aan zodat hij een HBO stage mocht doen.
    Later is hij naar het HBO gegaan, maar was zeer ontevreden over het niveau van de opleiding. Nu doet hij aan zelfstudie in een vak dat goed bij een beelddenker past. Hij studeert voor illustrator, game art. en concept art. En verder heeft hij overal verstand van. Het is net een spons zoveel informatie dat hij overal vandaan haalt en er weer een heel eigen manier van kijken naar heeft.
    Tis een heel verhaal, maar misschien heb je er wat aan. Goed van je dat je zoveel aandacht besteed aan haar zelfbeeld. Het is zo belangrijk dat ze zelfvertrouwen blijft houden. Mijn zoon werd voor dom uitgescholden door de leerkracht. Vreselijk, ik was woest en heb het die leerkracht ook gezegd.
    Zoonlief is heel intelligent en authentiek en jouw dochter vast ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is alsof ik het verhaal van mijn man lees.

      Verwijderen
    2. Gelukkig dat je het herkend. Dus mogelijk aanknopingspunten en ze zal vast veel van haar vader kunnen leren :-)

      Verwijderen
  2. niet altijd luisteren wat de juf zegt. Onze dochter had een achterstand met taal en rekenen. De juf vond het nodig een jaar over te doen. Gelukkig hebben wij dat tegengehouden. Na 4 jaar logopedie is zij nu een rekenwonder. Zij zit in het 2 de jaar humaniora en is één van de beste van de klas. Taal ook zo iets. Zij leest en schrijft ook zoals het hoort. Dikwijls een kwestie dat de juf geen tijd in zo een kinderen steekt en ze wat laat aanmodderen....
    Nathalie uit België

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Turks is wat dat aangaat een veel eenvoudiger taal dan het Nederlands. Je schrijft alles precies zoals je het zegt en regels zijn regels. Geen twintig uitzonderingen op elke regel en werkwoorden zijn regelmatig.
      Jaren geleden heb ik een cursus Turks gevolgd, vandaar dat ik dat weet :-)

      Verwijderen
  3. Ik kan me voorstellen dat dit je bezighoudt. Ik vind scholen wat dat betreft altijd zó vervelend met die etiketten plakken en onheilsberichten. Van een groot deel vd kinderen in de klas van Sem werd gezegd dat er iets mee was in groep 3, gewoon omdat ze niet direct meekwamen met de norm van dat moment. Maar zoals hierboven gezegd, veel kinderen denken nog heel beeldend en de één gaat sneller of langzamer over naar abstract denken dan de ander. En uiteindelijk kwam het met als die kinderen allemaal goed.
    Niet om je probleem te bagatelliseren, ik snap dat het je bezighoudt. Het irriteert me dat scholen zo snel gaan roepen dat volgend jaar het kind niet kan meekomen. Tja als de leerkracht dat al vooraf gaat roepen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen jongste zoon in groep twee zat opperde ik dat hij mogelijk een jaar langer kon kleuteren. Hij is een heel vroege leerling. Maar omdat het de laatste weken vlak voor de zomervakantie ineens een stuk beter ging moest ie toch echt naar groep drie. Daarbij kregen mijn man en ik sterk de indruk dat de lengte van zoonlief meespeelde in dit besluit. Mijn zoon was nogal lang voor zijn leeftijd. Kortom, er is altijd wel wat te zeuren of wat niet goed is.
      Op dat moment wisten wij nog niet van het beelddenken, we dachten dus meer aan speelsheid voor zijn leeftijd.

      Verwijderen
  4. Moeder van twee25 juni 2014 om 11:57

    Hoi, Jammer dat school zich zo negatief uitlaat. Beelddenken of hoogbegaafdheid of een combinatie van beide lijkt mij niet geheel onwaarschijnlijk....
    Groetjes van een moeder van twee dochters, een is beelddenkend, de andere dochter is hoogbegaafd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ach, lastig is dat he? Tip van een ervaren moeder: veer mee met de juf, niet te veel discussie en gun het allemaal de tijd. Zoals je nu ook doet door haar naar logopedie te laten gaan. In mijn ervaring wordt het anders een enorme machtsstrijd en een beeld dat op school van een kind is ontstaan poets je zo snel niet weg. In mijn geval was dat: hoogopgeleide pushende ouders, kind heeft niet veel in zijn mars. Inmiddels doet hij zijn master:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. He, ik had een heel stuk getypt maar vond dat weer zo fel. Nou ja. Krijg het idee dat je dochter een heleboel dingen krijgt opgedrongen van school, die heus wel vanzelf bijtrekken. Een mens kan ook niet alles tegelijk he! Zodra ze niet op zijn minst aan het gemiddelde voldoen, is het mis, etiketje, bijles, stoornis, achterstand... Flikker toch op. Er is er maar een met een heel grote stoornis en dat is het onderwijssysteem zelf. Vind ik. Sterkte met je dochter. En een naam heb je toch zo, dat heb ik ook gemerkt en zo lastig ben ik écht niet. Hooguit kritischer dan de gemiddelde ouder. Maar moet je dan maar alles accepteren, omdat niet lastig gevonden te worden? De dwarsliggers zorgen dat het spoor recht blijft. Of zoiets.

    BeantwoordenVerwijderen