Pagina's

maandag 12 november 2012

Plannen

Het was eventjes stil op dit blogje. Het was eventjes tijd voor mezelf. Ik liep al weken achter mezelf aan: of ik was moe of ik liep de longen uit mijn lijf te hoesten. Vorige week had ik er genoeg van. Eventjes pas op de plaats, even lekker tutten in huis en mezelf verwennen. Dat is prima gelukt. Alleen beetje ironisch dat ik nu weer snipverkouden ben. Ach, je kunt niet alles hebben.

Vorige week ben ik ook eens kritisch bij mezelf te rade gegaan welke stappen ik nog kan maken op bespaargebied. Ook heb ik gekeken naar de toekomst en bepaald waar ik financiële potjes voor moet maken. De komende tijd gaan we hier aan werken.

De eerste stap is al gezet. Ik heb mijn doorlopende reisverzekering opgezegd. In het verleden was het misschien nog nuttig om deze verzekering te hebben maar de laatste 18 maanden zijn we nergens meer geweest. Ik zie ons volgend jaar ook niet op vakantie gaan. Mochten wel dit wel (kunnen) doen, dan kunnen we altijd nog een verzekering voor die specifieke vakantie afsluiten. De besparing is in ieder €10,89 per maand. Dat is toch mooi €130.68 op jaarbasis. Daar kun je een boel andere dingen voor doen. Nu de eerste nutteloze verzekering is afgeschaft, wil ik ook kritisch naar de andere verzekeringen kijken. Wie weet, levert dat ook nog iets op.

Ook heb ik mij aangesloten bij het collectief van de Consumentenbond. Afgelopen vrijdag kreeg ik een aanbod. En nu zit ik me daar toch over te twijfelen. Ik zou tussen de €240 en €420 kunnen besparen afhankelijk of ik een 1-jarig of 3 jarig contract aan ga. Dat zijn veel centjes. Alleen ik heb nog nooit van die energiemaatschappij gehoord. Een rondje internet levert een heel gemengd beeld op. Dus als iemand ervaring heeft met energiedirect dan zou ik dat heel graag horen. Deze week wil ik op een vergelijkingssite gaan kijken wat deze aangeeft. Overigens las ik dat bepaalde maatschappijen een boete berekenen als je de service bij hun opzegt. Dat is dus ook nog iets om uit te zoeken. Ik kan me dat overigens alleen maar voorstellen als je voortijdig een contract wilt opzetten, terwijl je gecommitteerd hebt aan een bepaalde periode.

Naast de verzekering en de energieleverancier ben ik aan het overwegen om wellicht een persoonlijke lening af te sluiten om mijn tweede creditcard af te lossen. De rente op een persoonlijke lening ligt meestal een stuk lager. Ik zou dan de lening binnen een jaar willen aflossen. Toch twijfel ik hier wel over want als ik alle financiële voordelen ten gunste van de kaart laat komen kan ik het wellicht eerder  aflossen. Dus wat is wijsheid: een lening aangaan of zelf aflossen met een hoge rente.

De andere kaart is waarschijnlijk eind januari afgelost. Helaas gaat het dit jaar net niet lukken. Volgend jaar gaat er in ieder geval een kaart worden opgezegd. Ook een leuk uitzoekwerkje want de duurste kaart gaat er uit.

Dan blijft er nog een studiefonds over voor mijn dochter. Ik wil perse dat zij schuldenvrij ooit kan gaan studeren. Dat wil zeggen als ze kan en wil studeren. Momenteel spaar ik al elke maand een vast bedrag maar ik wil dat graag voor andere doeleinden voor haar kunnen aanwenden. Dan valt te denken aan een financiële bijdrage als ze zou willen gaan reizen of op zichzelf zou gaan wonen. Ik heb dat vroeger ook van mijn moeder gehad. Zo’n financieel steuntje in de rug kan heel prettig zijn. Kortom ook hier wil ik naar kijken.

Er zijn dus veel plannen maar ook veel dingen om uit te zoeken. Voor het eerst sinds een jaar durf ik weer financieel vooruit te kijken. Heel langzaam zie ik de schuldenlast verdwijnen en sinds kort kom ik ook financieel de maand rond (zonder dat bekende stukje maand over te hebben). Dat voelt zo ontzettend goed en zo’n enorme stimulans om door te gaan.

En even helemaal wat anders: ik was dit weekend twee dagen bij mijn moeder. Ze woont te ver weg om dat even in een dag op en neer te doen dus meestal combineer ik dat met een nachtje bij haar. Mijn moeder krijgt regelmatig stapels kleding toegeschoven van een vriendin. Ook had ze in een kast nog kleding van haar zelf hangen die zij vroeger droeg. Nu heeft mijn moeder een vrij klassieke smaak dus kleding die in de jaren ’80 in de mode waren, kunnen wonderbaarlijk genoeg nu ook nog. Een tijdje geleden heb ik zelfs nog een suède jasje uit de jaren ’70 uit de kast kunnen opdiepen. Een jasje die ik met heel veel plezier draag. Dus zaterdagmiddag schoof ik met haar naar zolder waar we met zijn tweetjes door de kasten heen zijn gegaan. Helaas paste veel kleding mij net niet. Ahum wil ik daar ooit inpassen dan moet er toch echt minimaal 8 kilo af. Maar ik vond toch nog een paar mooie dingen. Ik was dolblij met mijn vondsten. Nog niet zo lang geleden had ik dat dus allemaal afgeslagen en had ik niet eens willen kijken. Nu ben ik alleen maar ontzettend blij met al die mooie kleren.

En ik ben ook blij dat ik zo veranderd ben…….


11 opmerkingen:

  1. Mijn ervaring met Energiedirect was goed.
    Kun je wel een PL krijgen voor de aflossing van je kaart? Zomakkelijk is dat ook niet meer.
    Héérlijk dat je financieel vooruit durft te kijken, dat moet je toch een kick geven.
    En dan shoppen bij moeders in de kast. Lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is op zich best een goed punt of ik wel een PL kan krijgen. Op een of andere manier vind ik het ook niet prettig om zoiets af te sluiten. Het voelt voor mij altijd als een soort falen want alles in mij gilt dat ik geen lening meer wil. Aan de andere kant, wie houd ik voor de gek? Momenteel heb ik natuurlijk ook een lening lopen in de vorm van een bestedingslimiet op een creditcard.

      Verwijderen
  2. De reisverzekering was sowieso al een dure doorlopende reisverzekering. Ik betaal maar 60 euro voor mijn gezin met werelddekking en wintersportdekking.

    Qua energie vind ik persoonlijk dat het weinig uitmaakt bij welke leverancier je zit, energie is dermate gemeengoed geworden dat je het overal kan krijgen. De prijs is voor mij in ieder geval leidend en het zou mij niet uitmaken bij welke partij ik het afneem. De boete die je evt. betaald is alleen van toepassing als je een contract doorbreekt, dus dan moet je een 1-jarig of 3-jarig contract doorbreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je zegt voor je dochter te sparen om te kunnen studeren. Wat is de rente die je krijgt? Als de rente op je schulden hoger is....eerst schulden aflossen. Daarbij kan een pl een oplossing zijn dan heb je nog maar één schuld en dus meer overzicht (zie ook boeken Annemarie van Gaal)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed van je! En het advies wat anoniem geeft zou ik ook voor kiezen.

    Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gezien de leeftijd van je dochter zou ik denk ik ook eerst aflossen. Verder is de oude vertrouwde zilvervloot weer in ere hersteld. Misschien iets voor jullie? Of voor grootouders die graag voor je dochter willen sparen?
    Wij willen onze pubers ook graag schuldenvrij laten studeren. Maar een familielid dat al twee crises en een oorlog heeft meegemaakt, zei laatst monter dat zij en haar man er nooit minder van geworden waren om te lenen voor hun studie. Leningvrij is mooi maar niet iets waar je als jongere recht op hebt. Studie is een investering in jezelf en daar moet je ook offers voor willen brengen. En dat relativeerde het voor mij ook weer. Kan het leningvrij, dan is het mooi, kan het niet, dan zal een jongere toch zelf met een plan B moeten komen. Zelf heb ik ongeveer 25 jaar afbetaald aan mijn studielening, omdat ik het inkomen van mijn man niet wilde meetellen in de aflossing. Ik beschouwde het als een persoonlijke schuld.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat fijn dat ik jouw blog ben tegen gekomen. Ik herken zoveel in jouw mooi geschreven stukken. Wij zijn zelf ruim een jaar aan het consuminderen. Het gaat ( net als bij jou) met vallen en opstaan. Zo heb ik periodes dat ik lekker bezig ben en goed kan sparen maar dan ineens komt de oude ik weer te voorschijn en strooi ik ermee in het rond. Wat kan ik hiervan balen. Ben zelf enorm perfectionistisch en kan erg streng zijn voor mezelf. Ik wil een goede moeder zijn, goede huisvrouw, lieve vrouw voor mijn man, goed zijn in mijn nieuwe functie en ook nog eens een gezellige vriendin zijn. Pffffff krijgt het er al warm van als ik het zo allemaal lees ;). Kortom ik ben altijd aan het leren en ontwikkelen. Vooral blogs (waaronder die van jou) geven mij herkenning en inspiratie. Blijf er vooral mee doorgaan. Ik zal je blog volgen!

    Gr.
    Sarah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat je herkenning vindt in mijn blogjes. Voor mij is bloggen vooral bedoelt om een steuntje in de rug te hebben bij het aflossen maar ook omdat ik vaak toch hele goede ideëen krijg aangereikt.

      Verwijderen
  7. Ik heb vroeger zelf op een bank gewerkt. Als ik je verhaal zo hoor zou ik je adviseren om een doorlopend krediet af te sluiten met een blokkering voor opname. In een DK kun je namelijk alle extra's die je krijgt aflossen in tegenstelling tot een PL. Waarom laat je niet al je schulden in één pot (DK) zetten. Dan heb je overzicht, betaal je veel minder rente en kun je extra aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En als je nog een creditcard (als deze afgelost is) nodig hebt voor je werk moet je deze laten veranderen, zodanig dat je geen krediet kunt opbouwen. Dus alles wat je in één maand koopt, op het einde van die maand betaald. Hierin kun je straks in je maandelijkse lasten dan rekening mee houden.

      Verwijderen
    2. Het klinkt raar maar ik vind het op een of andere manier toch eng om alles in een doorlopend krediet te stoppen. Het is psychologisch namelijk een enorme kick als je een lening kan afsluiten al heb je er dan nog twee lopen. Toch zie ik ook wel de toegevoegde waarde om alles te bundelen. Ik zou dan in ieder geval meteen een creditcard kunnen opzeggen. Ik weet alleen niet of de bank eraan wil om mij EUR14.500 te lenen. Dat is namelijk het bedrag dat ik nog nodig heb. Wellicht dat ik dit alleen voor elkaar krijg in een gesprek.

      Verwijderen