Pagina's

donderdag 1 november 2012

Rutte bedankt (not)!

Maandagmiddag werd het regeerakkoord gepubliceerd. Normaliter besteed ik daar niet zo veel aandacht aan maar deze keer wilde ik wel eens weten wat de heren Rutte en Samsom voor ons landje in petto hadden.


Dat de broekriem aangetrokken moet worden dat begrijpt iedereen. Dat er dus maatregelen zouden komen die ons allemaal in de portomonnee zouden raken, dat voelde iedereen ook wel aankomen. Ik was dan ook niet zo verbaasd om te horen dat de hypotheekrente niet in zijn huidige vorm stand zou houden. Op zich vind ik de huidige hypotheekplannen niet eens heel erg onredelijk. Het kan namelijk nog veel drastischer.

Dat de studiebeurs op basis van een sociaal leenstelsel wordt ingericht, verbaast me ook niet. Ik ging er al half vanuit dat ik dit over zo'n kleine 15 jaar volledig zelf zal moeten betalen voor dochterlief.

Alleen wie heeft in godsnaam de inkomensafhankelijke zorgpremie verzonnen? Gisterenavond kwam mijn man terug van de sportschool. Het was daar het gesprek geweest. Iemand had hem voorgerekend dat een zorgverzekering met een bovenmodaal inkomen rond de €6.000 per jaar zou gaan kosten. Zelf hebben wij ook gekeken wat de impact voor ons zou zijn en we keken elkaar zorgelijk aan. Het zou een ontzettende hoge kostenpost worden want ik verdien rond 2x modaal. Dat betekent dus €482 per persoon. Dat is dus €964 voor ons tweetjes in the worst case scenario. Dat is meer dan mijn hypotheek!!!

"Hoe ga ik dit nu weer betalen?" was het eerste wat door mijn hoofd schoot. Ik had gehoopt dat door het aflossen van de schulden dat wij weer wat financiële ruimte lucht zouden krijgen in ons budget. Dat kan ik nu wel vergeten.

Wat ik nog het ergste vind, is dat ik toen ik mijn stem uitbracht heel bewust voor VVD heb gekozen vanwege een aantal agendapunten. Het zijn net die punten waarop ik moet inleveren. Tuurlijk wil ik mijn steentje bijdragen maar niet op deze manier. Moeten de bovenmodaal inkomens altijd zo zwaar worden geraakt? De bredere schouders kunnen op een gegeven moment ook niet meer alle lasten dragen.

Als ik de geluiden op mijn werkvloer hoor, dan maak iedereen zich oprecht zorgen. Sommigen overwegen als deze plannen doorgaan om het gezinsinkomen dan maar onder de bovenmodaal grens te krijgen. Ik zelf denk ook aan minder te gaan werken als dit door zou gaan om vooral maar niet tegen die grens van boven-modaal aan te lopen want ik ben een grensgevalletje nu.

Al met al zal men minder besteedbaar inkomen hebben. Dat gaat ook ten koste van de economie. Er zijn ook mensen waarvoor deze verhoging net de nekslag zal zijn waardoor ze verzuipen. Maar ja volgens de heer Rutte is er geen armoede in Nederland. Neeeeeeh ga vooral zo door en ik voorspel dat meer mensen een beroep gaan doen op de Voedselbank of terecht komen in de schuldsanering.


3 opmerkingen:

  1. Ik maak me hier ook verschrikkelijk veel zorgen over. Waar moet je het op een gegeven moment nog vandaan trekken? Wij hebben ons huis gekocht in een betere tijd, met bijpassende royale hypotheek. Niet slim misschien, maar daar doe je in deze tijd, met deze markt, niet zoveel aan. Dat betekent wel dat we geen oneindig budget hebben. Maar we zitten natuurlijk wel weer net aan de 'rijke' kant, volgens veel anderen.

    Als het geen restschuld op zou leveren zou ik bijna overwegen de boel te verpatsen en in een hutje op de hei gaan wonen en zoveel mogelijk zelfvoorzienend leven. Want dit gaat helemaal nergens naar toe, dit is geen manier van duurzaam bezuinigen. Dit is een manier van een land naar de knoppen helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je ziet verschillende reacties op het voorstel in blogland. Ik zou me er misschien ook niet zo druk om maken als ik er de financiële ruimte nog voor had. Als dit wordt ingevoerd, is het voor mij echt verzuipen. Ik leef echt niet in luxe. Sommige dingen zouden nog wel ietsje minder kunnen maar voor mij is het elke maand de eindjes bij elkaar schrappen. Ik ben dus ontzettend bezorgd hoe ik nu verder moet als de plannen doorgaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het wordt wel deels gecompenseerd door lagere belasting. Als het goed is hou je straks ook een paar honderd euro meer over elke maand. Mijn reactie was in eerste instantie ook verbijstering, maar door de belastigmaatregel valt het wel mee. Als je nu op het randje zit van rond kunnen komen is elk dubbeltje een probleem natuurlijk. Maar het gaat pas in 2014 in, wellicht is je salaris dan ook weer iets gestegen.
    Ik had wel liever gehad dat de grens hoger lag, laat mensen die meer dan een ton verdienen iets meer betalen en de middeninkomens (tot 2 x modaal) iets minder. 2x modaal is echt niet zoveel als je een hypotheek en studerende kinderen hebt.

    BeantwoordenVerwijderen