Pagina's

donderdag 18 april 2013

Aftellen naar storten salaris

Volgende week krijg ik samen met mijn salaris mijn bonus gestort. Ik ben nu al hard aan het bedenken hoe ik dat extra bedrag het beste kan besteden. Je kunt het bedrag immers maar één keer uitgeven. Er zal een deel worden gereserveerd voor het familiebezoek naar Griekenland. Ook zal ik de WOZ aanslag moeten betalen van de bonus. Omdat ik vind dat je toch ook nog iets voor jezelf moet dan, wil ik €200 gebruiken voor de aanschaf van twee bomen in de voortuin en twee Expedit kasten voor de zolder. Heb ik het nodig? Misschien niet. Het brengt mij wel veel rust als ik zie dat dingen er netjes en overzichtelijk uitzien.

Dan blijft er nog een substantieel bedrag over. Hiervan wil ik het grootste deel besteden aan het aflossen van creditcard 2. Het zou erg fijn zijn als ik het bedrag onder €3000 zou krijgen. Dan zou er sinds eind februari €2000 zijn afbetaald. Als de Belastingdienst dan ook snel het geld van de inkomensbelasting 2012 overmaakt dan hoop ik begin juli het bedrag op de creditcard tot €2000 terug te brengen. Daarna verwacht ik geen voordelen meer dit jaar die een extra boost kunnen geven aan het aflossen. Sterker ik zal de maandelijkse reserveringen die ik voor de aflossingen heb staan onder de loep moeten nemen want dochterlief gaat vanaf 1 september naar de opvang.  Ik denk dus dat vanaf september het aflossen wat minder snel zal gaan. Eerlijk gezegd heb ik daar moeite mee. Ik wil namelijk zo graag dat het einde in zicht komt. Dat einde komt ook wel maar waarschijnlijk minder snel dan ik had gehoopt. Dus er is mij veel aan gelegen om met de bonus nog zo veel mogelijk af te lossen.

Buiten de bonus om, kan ik ook niet wachten totdat ik mijn salaris krijg. De laatste twee weken is het geld eruit gevlogen. Deze week heb ik nadat ik de voorlopige teruggave kreeg het eigen risico van de zorgverzekering van manlief betaald. Dat sloeg letterlijk een krater in het budget nadat er ook nog getankt moest worden en de rekening van de mobiele telefoon was afgeschreven. De hele teruggave was uitgegeven. De aanschaf van het logeerbed, de buxusstruikjes en de iets ondoordachte (maar wel gezonde) boodschappen van de biologische winkel hebben ook een aanslag op het budget gedaan die achteraf niet echt nodig was. In totaal was dat €100 waardoor we nu letterlijk elke euro moeten omdraaien tot volgende week woensdag om de maand uit te zingen. Voor woensdag wordt nog de contributie à €30 van de sportschool van manlief afgeschreven. Als ik naar de huidige balans van mijn rekening kijk dan is dat bedrag er niet. Die paar euro in mijn portemonnee zetten ook niet veel zoden aan de dijk. Ik wil echter mijn man de vernedering sparen om ten overstaan van de hele sportschool te worden aangesproken op het feit dat de contributie niet is voldaan. Ik ga vandaag dus €50 van de spaarrekening overmaken om dit gat maar weer te dichten. Ergens baal ik daar van. Ik heb me zelf maar verteld dat dit het geld is van het bed.

Gelukkig hoeven we geen boodschappen meer te doen op brood en melk na. Kortom we redden het wel. Ik heb in het verleden nog krapper gezeten en toen hebben we het ook gered. Ik realiseer me alleen wel dat ik toch beter moet nadenken voordat ik mijn geld uitgeef. Vooral spreiden van betalingen moet ik nog beter leren. Dus weer een wijze les rijker. Want vanaf september zal de broekriem nog strakker aangetrokken moeten worden. Hopelijk brengt het bedrijfje van manlief snel wat op waardoor er weer meer lucht komt.

6 opmerkingen:

  1. Ik tel met je mee, ook hier weet ik dat er rond het salaris stort datum zorgkosten en sportschool van de middelste zoon worden afgeschreven. Heel vervelend gevoel. Ik moet er niet aan denken dat hij zo enorm zou afgaan in de sportschool. Ik hoop ook voor jouw dat er meer lucht komt, fijn dat je de boodschappen rond hebt, altijd positief afsluiten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat klinkt mij die bonus vet in de oren. Zo'n dikke met al die uitgaven die je doet? Lekkerrrrr.
    Het eigen risico mag je ook per maand betalen.
    Je hebt het super op een rij, je komt er wel! en je valkuil ken je nu ook.
    Heb vertrouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is hier ook wel eens. Dan hebben we nog drie tientjes voor een week en halen we overal bierkratten, statiegeldflessen en kleingeld uit broekzakken vandaan :) Lukt altijd wel maar manlief heeft al eens 3 cm achter een andere auto aan moeten rijden door de slagboom omdat ie het parkeergeld niet meer kon pinnen. Jaja, living on the edge wij hoor. Nu was het in een ziekenhuis, waar ie gewerkt had, maar toch. Best slecht. En dan HEB ik eindelijk geld op de spaarrekening, krijgen we t voor elkaar om 27 euro op de gewone rekening te hebben en allebei de overmaakapparaatjes dood te maken. Tja... :D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat er zoveel geld gaat binnenkomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kunt waarschijnlijker beter je rekening verder rood laten staan dan die creditcard, de rentes daarop zijn schrikbarend duur. Vraag er eens naar bij je bank!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kan niet rood staan op mijn rekeningen. Bovendien moet je op een lopende rekening 1x in de 3 maanden positief staan. Gezien de hoogte van mijn schuld gaat dat niet. Een krediet voor roodstand wil ik ook niet aangaan. Die heb ik vorig jaar afgelost dus dat voelt niet goed. Ik probeer dus zo snel mogelijk de creditcard af te lossen. Daarna gaat de persoonlijke lening van de auto in de versnelling. Dat werkt voor mij het beste.

    BeantwoordenVerwijderen