Pagina's

donderdag 4 april 2013

Een lekker dagje

Gisterenochtend stapten dochterlief en ik al vroeg de auto in. We gingen een rondje Bollenstreek/ Aalsmeer doen omdat er of wat weggebracht of opgehaald moest worden. We reden samen over landweggetjes en kwamen op plekken waar we nog nooit waren geweest. Het blijkt dat we een prachtig natuurgebied met groot meer in de buurt hebben. Bij mooi weer lijkt het mij erg leuk om daar een keer naar toe te gaan op de fiets. Heerlijk bij het water lopen, met je voeten in het water bengelen, steentjes in het water gooien en ergens een kleedje uitslaan om te picknicken: ik zie ons dat al helemaal doen op een warme lente- of zomerdag.

Ook brachten we drie grote vuilniszakken met spullen weg naar de Kringloop. Ik kon de drang weerstaan om naar binnen te lopen. Want hoewel de spulletjes er relatief goedkoop is, echt nodig heb ik het niet. Het ontrommelen werkt aanstekelijk. Eenmaal thuis zag ik al meteen weer een paar spulletjes die weg konden. Die spullen staan nu in een doos en als ik weer in de buurt ben van de Kringloop dan neem ik ze weer mee.  

Na een kort bezoekje reden we door naar het tuincentrum. Daar heet dochterlief zich staan vergapen aan de konijnen. Ik wacht nog op de dag dat ze zegt dat ze ook een konijn wil. Vooralsnog zijn de konijnen dieren die op de kinderboerderij en tuincentra wonen en dat houden we ook zo, hoe schattig die pluizige beestjes er misschien ook uitzien. In het tuincentrum werden zakken bemeste tuinaarde en potgrond gekocht en twee bakjes viooltjes. Ook heb ik cacaoschillen gekocht. Ik wil die straks in de moestuin tussen de plantjes strooien. Hopelijk blijven zo de slakken weg want vorig jaar hebben ze alles opgevreten wat een beetje groen was. Dus mocht iemand een gouden, wel duurzame, tip hebben om ze uit de tuin te houden dan houd ik me zwaar aanbevolen. Verder dan ze met de hand uit de tuin halen, kwam ik niet maar dan lijken ze zich allemaal massaal te verstoppen om als ik weer weg ben massaal tevoorschijn te komen.

Eenmaal thuis met de zakken aarde, zijn dochterlief en ik de keuken ingedoken om een begin te maken aan de moestuin. Het was de bedoeling om dat buiten te doen in het zonnetje maar het waaide zo hard dat we maar naar binnen zijn gegaan. Een grote vuilniszak werd over het aanrecht gelegd, de zakjes met zaadjes werden tevoorschijn gehaald en samen hebben we staan kliederen. Als kweekbakjes gebruik ik altijd de bakjes waarin de plantjes worden geleverd. Hele grote potten vul ik onderin met papier om ze verder met potgrond te vullen. Het scheelt zo snel al de helft aan potgrond.
Er staan nu dus bakjes met tomaten, courgette, erwten, sperzieboontje, sla en kruiden achter het raam. Het is nu wachten dat ze ontkiemen. En dat vind ik toch iedere keer weer spannend want hele groene vingers heb ik niet dus het is meer een kwestie van we zien wel en op goed geluk. We hebben de viooltjes ook nog in bakken gezet en die staan nu gezellig bij de voordeur.

Terwijl we zo binnen bezig waren in het zonnetje die op het raam stond, werd ik helemaal vrolijk. De zon heeft toch een magisch effect op mij.

2 opmerkingen:

  1. Helaas, het enige dat echt werkt tegen slakken zijn slakkenkorrels. Ik gebruik de ecologische. Werkt goed. Maar misschien heb je de korrels minder nodig dit jaar, door de koude winter.

    Groetjes Mariëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat klinkt als een heel gezellig dagje! En van de zon word ik ook altijd meteen vrolijker.

    BeantwoordenVerwijderen