Pagina's

zondag 2 juni 2013

MoestuinMaandag

Deze week merkte ik dat bepaalde plantjes ineens een groeispurtje maakten. Het zal wel door een paar redelijk mooie dagen komen. Zoals het eruit ziet gaan we deze week mooi weer hebben dus ik ben benieuwd hoe alles erbij staat volgende week ;-).

Heeft iemand trouwens een tip hoe je op een kindvriendelijke en biologische verantwoorde manier mieren uit de tuin krijgt. Het lijk wel of het er elk jaar meer worden. Mijn tegels vinden het wat minder want die verzakken hierdoor.

De erwten beginnen ineens te begrijpen wat ze moeten doen. Ze groeien
als een tierelier en er komen steeds meer van die gezellige witte bloemetjes. 

Hier dus de bloemetjes die ooit hele mooie erwtjes en peultjes mogen worden.
Je maakt daar dochterlief heeeel blij mee want erwten vindt zij het lekkerste wat er is
Dat heeft ze dus duidelijk niet van haar moeder die erwten namelijk vreselijk vindt.
Deze erwten zijn dus speciaal voor haar. 

De tomaten worden nu ook stevige plantjes. Er zijn er vorige week wel een aantal gesneuveld of
beter verdronken in hun pot.  Nu nog wat meer zon en dan hoop ik op mooie gele bloemetjes. Zo niet dan gaan ze in de leer bij haar.

De sla heeft nu ook zijn eigen pot en heeft het daar erg naar zijn zin. Er staat nog niet genoeg voor een salade.
Dus nog heel even wachten. Dat doen we ook op de slazaadjes die op een wel heel erg schaduwrijk plekje heb gezaaid.
We twijfelen steeds meer of het sla of onkruid is wat daar staat. 

De eerste aardbei is inmiddels ook gespot. 

De basilicum rechts groeit ook. De linkse heeft de moed opgegeven. 

De rest van de zelfgekweekte kruiden. Deze heb ik vorige week  voor het eerst gebruikt.
De peterselie is zo veel lekkerder dan die van de winkel. 

Tja en hier weet ik dus geen raad meer mee. De courgette/ pompoen zit vol knoppen. Alleen de groene
bladeren verdwijnen langzaam. Dat geldt overigens ook voor een aantal van deze plantjes. Ik denk
dat de helft "spontaan" is verdwenen: weggerot of opgegeten. 

1 opmerking:

  1. Dat courgette-probleem heb ik precies hetzelfde! Eerst ben je blij met zelfs een paar bloemen en dan ineens begeven ze het ... Ik verdenk nu wel de slakken, maar denk ook dat ze al niet blij waren met de omstandigheden, wat het ook was... Ik heb er nog een paar gauw naar binnen gehaald maar daarvan zijn de meeste ook al overleden. De pompoenen worden hier ook wel belaagd door slakken, maar toch wat minder dan de courgettes. Blijkbaar vielen die nog het meeste in de smaak.

    BeantwoordenVerwijderen