Pagina's

woensdag 8 oktober 2014

We puzzelen weer aan het budget

Gisteren was ik een dagje thuis en bovendien had ik tot halverwege de middag het hele rijk voor mij alleen. Op mijn lijstje stond al een tijdje de wens om eens heel kritisch naar mijn financiën te kijken. Het was inmiddels al weer meer dan een jaar geleden dat ik alles op een rijtje had gezet en intussen was er het een en ander veranderd. Ook merkte ik nadat ik alle vaste en variabele lasten had betaald dat ik ruimte over hield. Ik durfde alleen die ruimte niet te reserveren voor iets uit angst voor een onverwachte rekening of een bepaalde last die ik over het hoofd had gezien. Het is namelijk verdomd lastig om je geld terug te halen als je een aflossing op een lening hebt gedaan. Helaas verdampte het geld ook weer als ik het op de rekening heb staan. Ik opereer namelijk een beetje vreemd. Als ik het geld niet meteen weg boek, dan word ik te losjes en dan geef ik het dus uit. Het werkt voor mij dus beter als ik weet dat ik nog maar een beperkt budget heb. Ik kan dan blijkbaar ineens wel binnen die grenzen leven en creatief worden met wat ik al in huis heb. Kortom ik moest grip krijgen op de ruimte die ik heb want ik kan die ruimte dan gebruiken voor aflossen.

Alleen hoe begin je met een goed overzicht zodat je ook daadwerkelijk geen enkele post vergeet? Er zijn 1001 voorbeelden beschikbaar om je financiën in kaart te brengen. Alleen voor mij moet het gemakkelijk en vooral overzichtelijk zijn. Dus ik “leende” het overzicht die Martine gebruikt op haar blog Min of Meer voor de portemonnee van.  Ik moet zeggen na een uurtje had ik een heel goed overzicht van alle kosten die ik heb. Ook over kosten die misschien periodiek voorkomen. Ik werd er zelfs een beetje enthousiast van en ik wil nu een soort jaarplanning maken zodat ik precies weet wanneer ik bepaalde variabele kosten kan verwachten zodat ik daar rekening mee kan houden. Nu komen ze toch iedere keer weer als een soort verrassing. En toen zag ik dus gisteren ineens dat ik aardig wat ruimte nog heb. Althans met die kanttekening dat ik geen goed overzicht heb van wat ik nu daadwerkelijk per maand uitgeef aan boodschappen en benzine. (dat is niet goed, ik weet het) Dus de bedoeling is om vanaf deze week bij te houden hoeveel ik hieraan besteed. Na een maand zou ik dan weten hoeveel ik hiervoor moet reserveren. Dat geldt dan vooral voor de benzinekosten want voor boodschappen stel ik mij wel een weekbudget. Alleen heb ik het idee dat ik soms toch de ruimte die ik heb voor boodschappen in zet. Kortom tijd om eens een maand lang elke uitgave op te schrijven en dan conclusies te trekken. Een andere sluippost is het bedrijfsrestaurant. Ondanks dat ik grotendeels mijn eigen lunch mee neem, koop ik wel wat te drinken en soms nog een soepje. Het bedrijfsrestaurant is simpelweg duur. Kortom als ik me beperk tot het bekertje melk, kan ik al snel zo’n €20-30 per maand besparen. Het was namelijk best ontluisterend om te zien hoeveel geld er naar die kantine toe gaat.

Toen bleef ik nog bij de post periodieke variabele kosten zweven. Nu betaal ik deze elke maand uit datgene wat er over blijft na betaling van vaste lasten. Ik compenseer dit dan weer door te bezuinigen op boodschappen als ik krap kom te zitten.  Als ik ruimte heb, waarom zou ik daar dan niet een bepaald bedrag voor reserveren. Het is vrij simpel om tot dat bedrag te komen door het variabele bedrag op jaarbasis door 12 te delen. Als ik dan de discipline houd om dat potje niet aan te raken dan zou ik dus een regelmatiger uitgavenpatroon krijgen.

De betere inzage in het budget is dus nog in volle gang. Op zich is het fijn om te weten dat er ruimte is en dat ik niet rood eindig onder de streep. Nu is het nog een puzzeltje hoe ik die ruimte goed ga aanwenden. Hiervoor is dus weer inzage nodig in hoe ik de ruimte nu besteed. Het zal voor mij vast verrassend werken ondanks dat ik wel ongeveer weet hoe het zit. Het is dus nog een maandje puzzelen om vervolgens een heel goed jaaroverzicht te hebben inclusief meer grip om mijn financiën.

5 opmerkingen:

  1. had even gemaild, ik had je het bestandje kunnen mailen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lief van je maar als ik eenmaal bezig ben dan wil ik het meteen doen. Met kopieren en plakken kwam ik ook erg ver.

      Verwijderen
  2. Bij ons zijn het de benzinekosten.
    Wij denken dat de auto maar weinig gebruikt wordt. Toch schrok ik van de week van de benzinekosten toen ik deze van 2014 optelde. Veel meer dan we dachten! Bovendien, als we met de auto naar het centrum gaan, komen er ook nog parkeerkosten bij.
    Wij zijn deze week een avond gaan zitten om de boel weer op een rijtje te zetten.
    En er kon toch mooi weer 4500 euro extra afgelost worden op de hypotheek! Dit levert weer een besparing op van zo'n 18 euro per maand :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het voordeel van zo ongeveer alles via de pin betalen vind ik, dat je dus vrij gemakkelijk kunt zien waaraan je je geld hebt uitgegeven. Kwestie van je bankafschrift er even bijhalen en de uitgaven rubriceren. Uitgaven aan benzine zijn op die manier heel makkelijk terug te vinden.

    Alleen bij gemengde uitgaven is het, het bonnetje erbij halen of natte vingerwerk. De uitgaven bij supermarkten bijvoorbeeld: ik houd apart bij wat ik uitgeef aan basis-boodschappen (brood, groenten, etc), luxe producten (chips, frisdrank etc) en overige dingen als bijvoorbeeld afwasmiddel en WC-papier.
    En dan koop ik er soms ook nog sokken of panty's, wat onder kleding-uitgaven zijn.

    In het begin hield ik dat tot op de cent nauwkeurig bij. Nu doe ik dat twee keer per maand en verder is het natte vingerwerk...

    Jaarplanning maken is leuk, he? Ik vind het vooral lastig om onverwachte uitgaven in te plannen, zoals bijvoorbeeld reparaties aan de auto of het huis. Nu ik drie seizoenen heb gebudgetteerd wordt dat gemakkelijker: kwestie van terugkijken...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ook altijd een jaaroverzicht. Ik heb het toevallig afgelopen week gemaakt voor 2015. En als straks de definitieve cijfers binnen zijn van bv de zorgverzekering, vul ik die in en is alles weer compleet. In maart heb ik altijd de afrekening van essent. Leuk om het allemaal bij te houden en waar het ook om gaat. Te kijken hoeveel je overhoudt. Veel succes.

    BeantwoordenVerwijderen