Pagina's

maandag 16 maart 2015

Genoeg

De afgelopen week was ik moe, intens moe. De hele dag had ik het gevoel alsof ik half slapend de dag doorbracht en voelde ik elke spier en zenuw in mijn lijf. Alleen daar word je al moe van. Ik gooide dus mijn ambitieuze plannen opzij om het huis schoon te maken en probeerde zo goed mogelijk naar mijn lijf te luisteren. Dus deed ik vooral heel erg weinig tot niks en probeerde ik op tijd naar bed te gaan in de hoop dat ik me wat fitter ging voelen. Je zou zeggen: het ideale recept om weer op te knappen. Niet dus. Naarmate de week vorderde, stortte ik verder in. Ik voelde me weer opgejaagd en geirriteerd. Het ging dus duidelijk niet goed. 

Dus ging ik bij mezelf te rade waardoor dit nu kwam. Het tripje naar Zwitserland had erin gehaakt. Maar daar heeft een lijf toch niet meer dan een week voor nodig om te herstellen? Toch stak de twijfel op. Loop ik mezelf niet enorm voorbij? Leg ik de lat niet te hoog? Moet ik niet meer aan mezelf gaan denken en aan mijn herstel dan bijna wanhopig naar oplossingen voor mijn werksituatie te zoeken? Dus ik besloot voor mezelf dat mocht Zwitserland niet doorgaan, dat ik het solliciteren op een bijzonder laag pitje ga zetten. Ik wil me eerst concentreren op een volledig herstel en daarna na een andere baan op zoek. Mocht Zwitserland wel doorgaan dan zal ik moeten doseren. Dus dat zal inhouden, concentreren op een verhuizing met een duidelijk stappenplan en de taken tussen ons verdelen. Als ik eenmaal werk, dan de rust opzoeken tijdens de lunch, duidelijk grenzen afbakenen en 's avonds op tijd naar bed. Slechst als ik me daar strict aanhoudt, zie ik het lukken. Want wat ik wel heb geleerd is dat mijn lijf en geest heel veel rust nodig hebben om alle prikkels van de dag te verwerken. 

Nu heb ik ook de neiging om als ik moe ben al snel naar zoete dingen te grijpen. De laatste tijd ontdek ik dat ik me steeds slechter voel nadien. Dus nadat ik donderdag weer een suikerdip had, besloot ik om suiker sterk te minderen en waar mogelijk zelfs te vermijden. Ik ben vrijdag begonnen. Het is nog te vroeg om conclusies te trekken. Ik hoop alleen wel op het gewenste effect. Een zelfde soort reactie heb ik als een keer chips eet. Dus ook dat gaat op de zwarte lijst. Koffie heeft ook niet een hele goede uitwerking op mijn lijf. Nu at ik altijd iets zoets bij mijn koffie dus ik wil het eerst zonder dat koekje of stukje chocola proberen. Mocht dat toch ook niet helpen dan ga ik ook geen koffie meer drinken (slik). 

Met aanpassingen in mijn voedingspatroon probeer ik dus weer fitter te worden. Naast de aanpassingen neem ik ook weer extra vitaminen. Bij stress moet je vooral magnesium, B5, B6 en C innemen. Dus ook daar ben ik dit weekend weer mee begonnen. Gelukkig had manlief nog ergens in de kast een potje staan dus kan ik deze eerst opmaken. 

Nu maar hopen dat vroeger naar bed, beter eten en vitaminen helpen want ik verlang zo weer naar een fit lijf.

6 opmerkingen:

  1. Het is denk ik ook als je wel helemaal in topconditie zou zijn, heel heftig om te overwegen naar het buitenland te verhuizen. Ook van hele leuk fijne dingen en veranderingen kun je stress krijgen of een terugslag. Maar je pakt het goed aan volgens mij.
    En er is hoop hoor, ik ben gestopt met suiker, chocola, koffie en alcohol en ik voel met steeds beter ;-). Zonder gekheid: een lijf in stress heeft helende dingen nodig en genoemde dingen tasten alleen maar je energievoorraden aan. Dus hartstikke goed als je daarop let.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed dat je je rust neemt nu, het hakt er ook nogal in allemaal natuurlijk.
    En dan zo'n trip naar Zwitserland er nog bij, dan is het gewoon veel.

    Goed dat je ook op je voeding let en knap dat je dat kan! Mij lukt het voor geen meter momenteel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik herken je klachten en ik overweeg niet eens naar zwitserland te gaan :-0
    Ik gooi het op voorjaarsmoeheid......inderdaad even op je tellen letten en het komt vast allemaal weer goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zolang je kostwinner bent, blijft de spanning, jij voelt je verantwoordelijk, jij moet geld binnen brengen. Of je nu thuis bent of werkt, je hoofd blijft malen over een oplossing, ook al zegt je lijf/gevoel dat je het even niet meer wil/kan, verstandelijk weet je dat je moet. Als alleenstaand moeder herken ik dat helaas en het kost bergen energie. Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. HSP en cafeïne schijnt een slechte combinatie te zijn. Misschien de moeite om eens te googlen. Sterkte met herstellen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dat inderdaad ook ergens gelezen. Het is dus inderdaad de moeite waard om te ontdekken of dit bij mij ook zo is. Alleen als je ook last van teveel suiker hebt en je dit altijd in combinatie met koffie drinkt, wil ik het langzaam gaan aanpakken. Dus elimineren van één ding, zien hoe ik daarop reageer en vervolgens het andere.

      Verwijderen