Pagina's

vrijdag 3 mei 2013

Een goed begin van de vakantie

Ooh wat begon de eerste dag van mijn vakantie goed. Het was/ is vandaag gewoon heerlijk weer.

Eigenlijk had ik aan het begin van de dag hele andere plannen. Ik wilde met dochterlief naar de speeltuin en voor de rest zouden we wel zien wat we gingen doen. Maar nadat de boodschappen binnen waren en opgeruimd, ben ik met een kop koffie in de tuin gaan zitten. Omdat het zo mooi weer was dacht ik ach laat ik eens wat onkruid en andere dingetjes weghalen. Ik heb iets met een bloembolletje in de tuin staan maar als daar nou nog een leuk bloemetje aan kwam te zitten, dan vond ik het best. Het blijft echter bij een groene spriet en het overwoekert de hele tuin. Ik begon dus voorzichtig met één sprietje, daarna nog een sprietje om 2 uur later de hele tuin sprietvrij te hebben en de bolletjes ook nog (deels) te hebben uitgegraven. Ondertussen vermaakte dochterlief zich met haar emmertjes en schepjes, werd er een hut van een laken gebouwd en werd provisorische gepicknickt door haar. Laat haar buiten spelen en ze is het blijste meisje van de hele wereld. 

Nadat de tuin sprietvrij was, hebben we snel een broodje gegeten. Manlief ging naar Haarlem toe om lamsvlees te halen voor het Griekse Paasmaal dit weekend. Dochterlief en ik stapten samen de auto in om naar de boer te gaan voor de wekelijkse zuivel en ons rondje in de stallen. Op de boerderij zijn zeal een paar weken druk aan het bouwen aan een nieuwe stal dus ik wilde weten of ze gingen uitbreiden dus zodoende kwam ik aan de praat met de boer. Uiteindelijk blijkt dat de huidige stal te oud is en niet meer voldoet aan hun manier om een melkveehouderij te hebben. De koeien verhuizen binnenkort naar een grote stal waar ze vrij kunnen rondlopen in de winter. In de zomer staan ze altijd buiten. Het worden dus een soort scharrelkoeien. Ik had echt nog uren met de boer kunnen praten want ik vond het allemaal erg interessant wat hij te vertellen want hij had namelijk een hele interessante visie op veehouderij en biologische boeren. Alleen dochterlief had alle koeien en kalfjes weer gezien en wilde toch wel heel graag naar huis.  

Eenmaal thuis heb ik de voortuin kiezelvrij gemaakt, de potgrond in de border gestrooid om vervolgens de courgette of pompoen en deel van de tomaten buiten te zetten. Het is nog geen Ijsheiligen geweest maar ik hoop gewoon dat ze het toch heel goed gaan doen. Zo niet dan staat er nog voldoende binnen. Al denk ik wel dat ik heel erg zal balen als de plantjes het loodje leggen. Daarna heb ik nog de kruiden omgepot en wat basilicum gezaaid en toen vond ik het wel mooi geweest voor vandaag. Dochterlief en ik hebben de boel even gelaten voor wat het was en zijn heerlijk een ijsje gaan eten. 

Ik heb een ontzettend lekker gevoel aan vandaag overgehouden. Wat een paar stralen zon en een lekkere temperatuur al niet kunnen doen. Morgen gaan dochterlief en ik vroeg op pad. Ik heb drie adressen waar ik spullen voor de tuin moet ophalen. Ik heb goedkoop een hele berg potten kunnen vinden en, daar ben ik nog het blijste mee, een moestuinbak. De verkopers hadden het gekocht en vonden het te groot voor de tuin. Ik kon het dus heel goedkoop overnemen en het maakt mij niet uit of het een grote bak is. Nu maar hopen dat al deze bakken voldoende zijn voor al mijn tomatenplantjes. Twee bakjes staan nu in de voortuin, de rest gaat de achtertuin de bakken en de moestuinbak in. Het kost me alleen wel een heleboel potgrond..... Maandag volgen (hopelijk) foto's op MoestuinMaandag.

Zo en nu even lekker onderuit met een boek. 


1 opmerking:

  1. Ah, lekker was het vandaag he. Zo heerlijk als je de tijd hebt voor... zulke dingen! Fijn van al je vondsten en veel plezier met het paasmaal (maar nu ik dit typ vraag ik me af hoe dat dan zit met paas in mei?) Nou goed.... Geniet ervan!! :)

    BeantwoordenVerwijderen