Pagina's

vrijdag 17 mei 2013

Verwarring rond de voorlopige aanslag

Gisterenavond keek ik de post door. Er zat een blauwe envelop voor manlief tussen en die werd meteen meteen opengemaakt. Er stond boven de brief "geen voorlopige aanslag over 2012". Nu dacht ik niet meer helemaal helder aan het einde van de dag. De laatste paar weken werk ik mij een slag in de ronde op het werk. Ik heb sinds kort de verantwoordelijkheid gekregen over een bepaald onderwerp. Daar is door mijn collega al veel werk in gestoken maar er ligt nog minstens een even grote stapel met een paar hele korte deadlines. Dus de hele dag heb ik gesprekken, werk ik de gesprekken uit en probeer ik duidelijke verwachtingen te stellen naar anderen als ze mijn advies over nieuwe zaken willen hebben, dat ik pas na half juni tijd heb. Gisteren had ik weer zo'n dag dat ik het te druk had op werk waardoor ik eenmaal thuis niet erg scherp was.

De brief van de Belastingdienst veroorzaakte dus een klein paniekmomentje. Het zou toch niet zo zijn dat ik de voorlopige die mijn man ontvangt moest terugbetalen? Dat gaat namelijk om zo'n kleine 1900. Dat zou meteen een nieuwe schuld zijn. Gelukkig kan ik al jaren terugvallen op een goede kennis van mijn moeder. Hij heeft een eigen belastingadvieskantoor en verzorgt de belastingzaken van mijn moeder en voor mij. Dus ik belde hem meteen op. Geen gehoor. Vervolgens maar gegoogled en dat bracht al weer wat rust. Uiteindelijk belde de goede man twee uur later terug omdat hij mijn nummer in zijn display had zien staan als gemiste call. Ik hoef me nergens zorgen over te maken. Gelukkig maar.

Misschien is het toch beter om dit soort enveloppen open te maken als ik wat scherper ben. Vermoeidheid lijdt soms alleen maar tot verwarring voor niks. 

2 opmerkingen:

  1. Ik wil altijd zelf graag weten hoe financiële zaken werken. Maar die belastingdienst, pffff. Ok, de toeslagen daar red ik me nog wel mee, maar voor de rest ben ik blij dat manlief een tijdje op de helpdesk van de bd heeft gewerkt en zijn vader een soort van expert is. Je kan tenslotte ook niet alles weten.
    Nu bijna weekend en lekker relaxen jij!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier hetzelfde maar dan als zzp-er ik schrok mij echt wezenloos!! Ook onmiddellijk mijn boekhouder gebeld, hij zei dat dit niet klopte en hij gaat er onmiddelijk werk van maken. Ik probeer te vertrouwen op zijn kennis maar ben pas echt gerust als ik een gewijzigde blauwe brief heb ontvangen. Heel raar dat jij dat ook hebt trouwens, zal toch geen systeem fout zijn?

    BeantwoordenVerwijderen