Pagina's

zondag 12 mei 2013

Help mee!!!!!!!!!!!!!!

Dinsdagochtend 7 mei, het zal een paar minuten na 8.00 uur geweest zijn als ik het beepje van de sms hoor. Ik slaap nog half, verwacht geen sms van iemand dus ik draai me rustig om zodat ik nog even door  kan slapen. Ongeveer twee uur later kijk ik op mijn mobiele telefoon en zie het kleine envelopje in de rechterhoek staan. Ik voer mijn paswoord in en ik open de sms. Mijn hart stopt even met kloppen als ik de afzender van het berichtje zie: het is een AMBER alert. Het bericht zegt dat er twee jongetjes vermist zijn en de vader dood is.  Ik zet meteen de televisie aan en kijk op de teletekst waar meer informatie staat. Mijn gedachte gaan meteen uit naar de moeder wat zal zij in angst zitten. Een angst die ik mij slechts kan voorstellen maar hoop nooit mee te maken.

Ik kende het  AMBER alert systeem uit de Verenigde Staten. Het systeem is vernoemd naar een meisje genaamd Amber die vermist raakte. Helaas is Amber op een vreselijke manier om het leven gebracht. Haar ouders hebben er naar haar dood voor gepleit om een nationaal alarmsysteem in werking te stellen bij vermissingen van kinderen. In de Verenigde Staten is het langzaam maar zeker in alle staten actief geraakt. Vermissingen worden daar vaak ook op de elektronische borden boven de snelweg aangegeven. Dankzij dit systeem zijn er al veel kinderen teruggevonden dankzij de hulp van alerte burgers. Toen in Nederland de AMBER alert werd geïntroduceerd in 2008 heb ik mij meteen aangemeld. Ik vond het mijn plicht om hieraan mee te werken. Iedereen weet dat de eerste 24 uur bij een vermissing cruciaal zijn. Als je dan kan meehelpen door je aan te melden voor deze landelijke alarm-smsjes waardoor je misschien ooit een verschil kan maken voor iemand, waarom zou je dat dan niet doen? De laatste 5 jaar heb ik gemiddeld zo'n 4-5 smsjes per jaar ontvangen. Gelukkig werden de meeste kinderen na zo'n alert snel weer teruggevonden. 

Vandaag is het 12 mei en Moederdag. Ik heb vandaag op een of andere manier vaak aan de moeder van Ruben en Julian moeten denken. Voor haar had het ook een fijne Moederdag moeten zijn. 

Ik wil daarom iedereen oproepen, meld je aan via http://www.amberalertnederland.nl/. Het is een kleine moeite, kost je niets en wellicht maak je ooit het verschil. Dus help mee bij het vinden van vermiste kinderen en red kinderlevens!


1 opmerking:

  1. Geregeld, goed dat je hier melding van maakt en 'k hoop en bid voor die beide knulletjes en hun mama, dat ze gezond weer opduiken,
    groet

    BeantwoordenVerwijderen