Pagina's

vrijdag 9 augustus 2013

Mag je nog wel leuke dingen doen met schulden?

Tja en dan heb je schulden dus dat betekent dat er ergens iets niet goed is gegaan al dan niet door eigen toedoen. Ook wij hebben schulden waarop we nu iets minder dan 2 jaar hard aan het aflossen zijn. Moet je echter als je schulden hebt je alles ontzeggen?
 
Er zijn mensen die vinden dat je alles op alles moet zetten om een schuld in versneld tempo af te lossen. Dat betekent dat je je levensstijl dus heel drastisch omver moet gooien. Gedeeltelijk ben ik het daar wel mee eens. Je kunt wel lopen zeggen dat je graag schuldenvrij door het leven wilt maar zonder dingen ervoor op te offeren gaat dat niet lukken. Het houdt in dat je in eerste instantie dus je inkomsten en uitgaven in kaart brengt. Ook zet je de totaalschuld op papier inclusief rentepercentage. Dat is confronterend. Ik schrok me de eerste keer rot toen ik de totaalschuld op papier zag staan. Dat was niet eens het volledig beeld want de schuld bestond toen al een tijd dus er was al op afgelost. Het was voor mij een wake-up call dat er serieus iets gedaan moest worden. In eerste instantie hield ik elke maand de aflossingen bij
in een excel sheet. Ik werd er doodongelukkig van om te zien dat ondanks dat ik elke maand een  flink bedrag afloste er een significant bedrag aan rente werd betaald waardoor het totaalbedrag maar heel langzaam naar beneden leek te kruipen. Op een bepaald moment kreeg ik van een lieve blog-lezer een excel-sheet toegestuurd waarin ik kon zien wat een extra aflossing met de totaalschuld deed en hoe maanden/ jaren ik dan nog aan het aflossen was voordat ik schuldenvrij was. Het excel-sheet berekende ook de rente die je nog moest betalen. Ik heb een tijdje met excel zitten spelen en zag dus wat een extra aflossing met de totaalschuld kon doen. Dat motiveerde mij heel erg. Ik vind nu elke cent extra aan rente betaald zonde van mijn geld. Als ik alle rente die ik betaald heb zou optellen dan zou ik er daar dan denk ik heel luxe van op vakantie hebben kunnen gaan. Zonde want ik spendeer geld liever op een leuke manier waar we als gezin allemaal wat aan hebben. Nu gooi dus geld aan rente weg waarvan wij hele andere dingen hadden kunnen doen. Dus ik heb de ruimte die nog in mijn begroting zat genomen om extra af te lossen.  Daarnaast gingen we besparen doordat we dingen gingen minderen waardoor er weer geld vrij kwam die direct naar de schulden kon.
 
Toch doen we ook leuke dingen samen. Leuke dingen hoeven niet perse geld te kosten. Als je er je een beetje in verdiept, dan merk je dat er legio mogelijkheden zijn in de buurt die gratis zijn maar waar je wel veel plezier aan kan beleven. Een wandeling in het bos of op het strand kost namelijk niets. Ook worden er regelmatig open dagen georganiseerd waardoor je soms gratis naar een museum kunt of je bij een bedrijf of boerderij binnen kunt kijken waar normaliter de deuren gesloten blijven. Dochterlief vermaakt zich nog altijd het beste in de speeltuin om de hoek. Soms gaan we naar een andere speeltuin voor de variatie maar die om de hoek wint het altijd. Uitjes die dus allemaal niks kosten maar waar we wel veel lol aan beleven.
 
Geven we dan helemaal niets meer uit aan uitjes? Jawel. Nadat we in eerste instantie heel strak in het aflossen zaten en elke euro 10x werd omgedraaid voordat hij werd uitgegeven, merkte ik dat het aflossen steeds moeilijker werd. Natuurlijk vond ik het fijn dat de schulden minder werden maar ik miste ontzettend de kleinere dingen die het leven voor mij net iets aangenamer maken. Om maar een paar dingen op te noemen die wij leuk vinden om te doen maar die wel geld kosten. Zo vinden wij het leuk om na een strandwandeling een ijsje te eten of iets te drinken. Bij slecht weer kan dochterlief leuk in een binnenspeeltuin van het tuincentrum spelen maar dan moet je wel iets drinken. Ook had ik onlangs een kortingskaart voor Artis waardoor we met zijn tweetjes voor nog niet de prijs van één kaartje naar binnen konden. Ik ben ook gek op pioenrozen. Deze rozen zijn er maar een beperkte tijd van het jaar. Ik kan oprecht genieten van die prachtige bloemen in een vaas in huis. Kortom het zijn niet de duurste dingen in het leven maar soms wel net de dingen die je weer dat zetje kunnen geven om met vernieuwde kracht door te kunnen gaan.
 
Ik heb dus nog eens een keer goed naar de inkomsten en uitgaven gekeken om te bepalen of daar nog wat ruimte zit. Hieruit bleek dat als we ergens anders op in leverden dat we best een keer ergens een ijsje konden eten of een terrasje konden nemen. We betalen dit dan van het geld dat over is van het boodschappenbudget. Soms koop ik ook een bosje bloemen. Bij de A.H. hebben ze vaak bloemen met korting maar ook de boeren in de buurt verkopen redelijk goedkoop bloemen. Bij de boer zijn ze dan ook nog eens van zo’n goede kwaliteit dat ik er meteen twee weken van kan genieten. Soms plukken dochterlief en ik een veldboeket van bloemen die we in de natuur zien staan. Deze bloemen kosten dan weer niks, de andere bloemen gaan ook van het boodschappenbudget. De binnenspeeltuin in het tuincentrum doen we soms ook. De koffie die mij man of ik daar drinken wordt ook van het boodschappenbudget betaald. Het uitje Artis heb ik gedaan van het geld dat nog over was van het vakantiebudget. Nu moet je niet denken dat we elke week ergens op een terras zitten of ijsjes aan het eten zijn. We doen dit soms afhankelijk of er de financiële ruimte voor is en dan moeten we er ook nog maar net zin in hebben. Toch geven die kleinere dingen mij een beetje lucht en de motivatie om door te gaan.  
 
Zo zijn er nog meer dingen waardoor ik sneller had kunnen aflossen. Zo werk ik maar 4 dagen in de week omdat ik een dag per week ouderschapsverlof heb. Het verlof gaat ten koste van mijn salaris. Ik had elke maand dus meer kunnen verdienen en ik had daardoor sneller van mijn schulden kunnen af zijn. Alleen is de tijd met mijn dochter mij veel meer waard. De tijd met mijn dochter krijg ik nooit meer terug terwijl de schulden wel worden afgelost alleen dan ietsje minder snel. In november loopt mijn ouderschapsverlof af. Dochter gaat dan naar school dus ik zou die 4 uur extra op mijn huidige vrije dag hebben kunnen werken. Ik zou dan haar in de middag nog altijd van school kunnen halen en ondertussen ook meer gaan verdienen. Alleen ik doe het niet. Gisteren heb ik met mijn manager besproken om mijn contract na het ouderschapsverlof zo om te zetten dat ik die dag thuis kan behouden. Hij ging akkoord. Nu nog Personeelszaken want die sluiten in principe geen 36 uur contracten meer af. Hopelijk lukt de omzetting mij. Die ene dag met dochterlief is heilig. Als ze straks in de ochtend op school zit, vind ik het fijn om eindelijk een paar uurtjes helemaal voor mezelf te hebben.  Kortom daar kan geen geld tegenop. En die schulden die lossen we, ondanks de keuzes die we maken, nog steeds af in het zelfde tempo als toen ik het roer omgooide en versneld ging aflossen. De crux zit alleen daar in dat ik de ruimte heb gevonden om met minder toch meer te kunnen doen.

6 opmerkingen:

  1. Ik denk dat je het goed bekeken hebt zo. Het is belangrijk om af te lossen maar het is ook belangrijk om een goede balans te vinden zodat je het vol houd. En het lijkt erop alsof je dat gevonden hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zoals het nu gaat gaat het fantasties, Leven moet je nu, je weet niet of er een latere is, sukses

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook zo genoten van mijn ouderschapsverlof.

    Groetjes Annelieya

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, je mag genieten tijdens schulden aflossen, dat maakt je alleen maar sterker , en de manier hoe jij het doet is heel overzichtelijk. Juist het bewust worden van het feit dat genieten niet altijd geld hoeft te kosten is al een enorme besparing en af en toe je zelf verwennen is gewoon nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben het helemaal met je eens. Wij zijn ook zuiniger gaan leven (gedwongen) maar we genieten nu meer van de dingen die we wél doen. En ook wij schuiven op die manier zodat er ook af en toe nog leuke dingen gedaan kunnen worden. Als ik niets aan mijn hobby zou kunnen besteden of mijn man aan die van hem, dan zou het veel moelijker zijn.Dus daar genieten we dan extra van. Evenals het bosje bloemen af en toe of een terrasje. Hoewel dat laatste echt weinig voorkomt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed van jullie en fijn dat je inziet dat er ook leuke dingen moeten kunnen. Dat ijsje maakt het soms net even wat meer.

    BeantwoordenVerwijderen