Pagina's

maandag 26 augustus 2013

Moestuin-Moe

Ik ben een beetje moestuin-moe. Dat zal deels komen omdat het meeste wat geoogst kon worden geoogst is en de grootste spanning van 'gaat het bloeien' er ook af is. De tomaten vallen ook tegen. Langzaam worden ze één voor één rood. De eerste keer toen ik mijn eigen-gekweekte tomaat in de mond stopte, verwachtte ik een explosie van een heerlijke zoete, frisse en zonovergoten smaak. Het viel dus flink tegen dat de tomaat een beetje melig smaakte. Helaas was het niet alleen deze tomaat, ook de andere tomaten waren zo teleurstellend. Ik zit dus nu met heel veel tomaten in de tuin die voor gewone consumptie niet te (vr)eten zijn. Ik verzamel ze nu tot ik ongeveer een kilo heb en dan maak ik er saus van. Hopelijk smaakt dat wat beter of verhullen de kruiden en de knoflook de melige smaak. De tomaten waren dus een flinke tegenvaller. Het zal wel aan het soort hebben gelegen. Mocht ik ze volgend jaar weer willen kweken, dan ga ik op zoek naar een ander soort. 

Voor de rest, plukt dochterlief incidenteel nog wel eens een sperzieboon. Die bewaar ik dan ook totdat ik net genoeg heb om voor haar een lekkere maaltijd te maken. De doperwten zijn inmiddels volledig verdwenen. Het werden zielige verschrompelde uitgegroeide plantjes dus die heb ik weggehaald. In plaats daarvan staan nog een aantal kruiden en ligt er nu vooral heel veel donkere aarde.
De courgettes doen wel heel goed hun best. Ik heb inmiddels drie bol-courgettes geoogst. Die smaakten gelukkig wel erg lekker. In principe hadden we meer courgettes kunnen oogsten maar op een bepaald moment rotten ze weg. Overweeg nog om iets met de courgette-bloemen te maken. Naar horen zeggen, smaken deze heel subtiel naar courgette. 
Ik kom ook om in de munt. Ik denk dat ik deze ga drogen zodat we de rest van de winter hiervan kunnen genieten. De chilipeper die ik naar buiten had verhuisd als een laatste poging om te redden van de ondergang in de vensterbank, doet het ook weer prima. Die ziet er ook heel gezellig uit met die kleine witte bloemetjes. En de pepertjes smaken uiteindelijk ook erg lekker.

Ook denk ik langzaam na over wat ik volgend jaar met de moestuin ga doen. Ik ga het wel kleiner aanpakken. Ik beperk het dus tot de achtertuin. In de voortuin wil ik dan vaste planten neerzetten. Wat... dat zien we wel volgend jaar. Al vind ik die pluim of bolhortensia wel heel erg mooi. Dus misschien dat ik die wel volgend jaar ga planten. Ik word namelijk altijd zo blij van die bloemen. 

Voor de rest denk ik dat het weer boontjes en erwtjes worden. Aangevuld met spinazie, wortelen en salade. Volgend jaar dus wel gewoon weer een moestuin maar dan alleen wat kleiner. 



Maar langzaam loopt de moestuin naar het einde. Over een maand of zo zal ik de planten wel aan het weghalen en opruimen zijn. De tuin zal er dan ineens erg kaal uitzien. Wat doen jullie met de tuin dan? Gaan jullie door met winterharde groente? 

10 opmerkingen:

  1. Jammer van de tomaten. Maar misschien doen ze het inderdaad wel goed in een saus, of misschien soep? Ik ga zelf nog wat winterkool proberen te zaaien, maar of het lukt? In onze tuin staan veel vaste planten en wat struiken, dus kaal wordt het pas in februari, dan knip ik alle planten terug. Dat moestuinen doe ik er ook maar een beetje tussendoor, want ik vind het ook niet leuk om tegen een kale tuin aan te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer van de tomaten, zal zeker de soort zijn.

    Waarom geen rabarberplant, zwarte bes, zelfbestuivende pruim struik. De opal pruimis lekker en kan ook als struik geleverd worden. Zo zijn er

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo zijn er nog meer planten, waarvoor je weinig hoeft te doen en welopbrengst geven.
      Geen planten die je telkens iwater moet geven enz. Dati is vooral fruit, kruisbessen, zwarte of rode bes.

      Verwijderen
    2. Ik heb erg veel plezier van mijn doornloze braam. Heeft geen aandacht nodig, behalve af en toe aanbinden en plukken. Ik haal er ieder jaar kilo's bramen af. Die vries ik in en dan heb ik de hele winter vitamientjes door de yoghurt.
      Een tomatenras dat erg goed en populair is, is 'Gardener's Delight'. Daar komen kerstomaatjes aan. Kerstomaatjes zijn sowieso vaak minder melig dan de grotere tomaten.

      Verwijderen
  3. Hier ook veel melige tomaten. Worden ze niet zwart O_o
    Maar herken het. Alleen pompoenen deden het geweldig, maar die heb ik ook wel gezien nadat ik in mijn eentje een pan pompoensoep heb zitten wegwerken :D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn courgettes vallen tegen dit jaar. ik heb er slechts 3 kunnen plukken. Nu is dat al een wonder want de plant lijkt van begin af aan al ziek. Zijn steeltje is wit uitgeslagen en het lijkt een beetje op meeldauw (?). Hoe dan ook, een deel van de courgettes rotten er af. Ik denk dat het te vochtig is, en dat ze bij mij niet genoeg in de zon staan. Ach volgend jaar beter :D

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In je voortuin zou je ook kleine fruitboompjes kunnen zetten. Wij hebben zo'n mini appelboom waar we toch een dikke vijf kilo appels aan hebben hangen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een leuk idee en het staat ook gezellig. Dat wordt alleen echt volgend jaar pas.

      Verwijderen
  6. Als er iets vies is dan is wel melige groente en fruit! Wat jammer van je tomtaen zeg.
    Wat zijn winterharde groentes? Aan welke soorten moet ik dan denken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zijn groente die je ook prima in de winter kan laten groeien en dan nog van kan oogsten. Kolen zijn zo'n groente. Alleen ik weet nog niet of ik het ga doen.

      Verwijderen