De voorzet kwam donderdagavond. Ik had een
voorlichtingsavond op de school van dochterlief. Het is voor mij een mooie kans
om de ouders een beetje te leren kennen omdat ik toch al niet zo vaak op het
schoolplein te vinden ben. Schoolpleintijd is blijkbaar wel cruciaal voor de
juf om voor bepaalde dingen te worden gevraagd. Zo vertelde ze dat ze de ouders
gedurende het jaar observeert en op basis daarvan de klassemoeders kiest. De
klassemoeders van dit jaar vond ze zo leuk omdat ze zo van de kinderen leken te
genieten want ze bleven zo leuk in de klas hangen. Ik kon nog net een opmerking
inslikken van “tja die hoeven niet naar
werk toe.”. Die opmerking is niet
nodig en de moeders zijn leuke vrouwen die het vast goed doen.
Ook vertelde ze nog dat ze met vijf kinderen in
groep 2 al begonnen waren met werklijsten. Er was namelijk een groot
ontwikkelingsverschil tussen de kinderen. Ik zag een moeder heel ongemakkelijk
in haar stoel schuiven. Ze vond dat niet prettig om te horen. Haar zoon wil
namelijk al zo graag een werklijst. Dochterlief praat thuis ook over niets
anders. Juf liet een paar dingen zien waaruit de werklijst bestaat. Dochterlief
doet uit eigen beweging al een paar van die dingen zag ik aan de hand van
dingen die van haar in de klas hingen. Toch begrijp ik juf niet waarom ze dat
verschil zo duidelijk naar voren laat komen. Het verschil tussen kinderen die
al wel verplicht de lijsten moeten doen en tussen de kinderen die dat pas na de
herfstvakantie mogen is namelijk een flink aantal maanden. Zij zijn allemaal
winterkindjes en de anderen zomer- of herfstkindjes. Als je vijf jaar bent dan
is dat nog best een groot verschil. Kan een kind zijn naam nu nog niet
schrijven, over een paar maanden zou hij dat ineens zomaar wel kunnen. Bovendien
wil het niet zeggen dat een kind intelligenter is dan een ander als hij op vijf
jaar al kan lezen, rekenen of schrijven. Zijn interesses zijn anders dan een
kind die misschien nog wat speelser is. Alleen het lijkt tegenwoordig wel bijna
norm te worden dat een kleuter dat allemaal al kan. Wat is er mis mee als een
kleuter veel liever knutselt en tekent of hoge gebouwen met blokken bouwt? Zelf
kon ik vroeger als kleuter geen streep recht op papier zetten, kon ik mijn naam
pas schrijven tot ik zes jaar was en lezen en rekenen leerde ik ook pas vanaf
mijn zesde. Het is helemaal goed met me gekomen. Laat een kind gewoon nog
lekker kind zijn zolang het nog kan. Ze moet al zo veel tegenwoordig en ze
kunnen nog jaren in de schoolbankjes van alles leren. Op een of andere manier
ga ik iedere keer licht geïrriteerd naar huis na een gesprek op school.
Toen ik vrijdag wakker werd, was ik verre van dit. Dat is
helemaal mijn eigen schuld want ik zit (zat inmiddels) elke avond naar The
Killing te kijken. Elke avond nam ik mij over om maximaal maar twee
afleveringen te kijken zodat ik nog een beetje op tijd in bed lag maar ja
spannend he en dan wil ik toch weten hoe het verder ging. De afgelopen twee
weken heb ik dus een fiks slaaptekort opgebouwd. Maar hé ik weet inmiddels wel
wie Nanna heeft vermoordt, wie alle soldaten heeft vermoord en wie en waarom
Emilie heeft ontvoerd. En die kennis is me heel veel waard want zelf overdag op
werk zat ik daar aan te denken ;-). Vrijdagmiddag rond 16.30 kakte ik dan ook
helemaal in. Manlief ging alleen met dochterlief naar de judo zodat ik even
wezenloos voor me uit kon staren met een kop thee in mijn hand. Uiteraard
leerde ik er niks van want ik zat toen nog midden in het Emilie-mysterie dus
zat ik ’s avonds weer gebiologeerd naar het beeldscherm te staren.
Dus ook zaterdag was ik weer half brak. Een rondje
Kringloop en rommelmarkt maakte mij niet veel fitter maar wel heel blij want ik
vond een prachtige loeizware vijzel voor nog geen €4.50. Iets wat ik al heel
lang heel graag wilde hebben maar voor mezelf niet goed kon praten om te kopen.
Die avond heb ik een marathonsessie The Killing gehouden en om 01.00 uur stapte
ik tevreden het bed in want ik wist waar Emilie was en wie Louise had vermoord.
En manlief wist dat mijn leven weer normaal werd want einde dvd-box dus weer
tijd voor andere dingen (tips voor andere series zijn welkom trouwens).
Helaas besloot dochterlief op zondag de dag vroeg te
beginnen. Dus zondagochtend zat ik al vroeg met de barbies te spelen. ’s
Middags was ik bekaf. Alleen dan kan ik
beter doorgaan want als ik dan ga zitten dan kom ik ook niet meer overeind. Dus
dook in de voortuin in. Niets zo ontspannend als onkruid wieden en poezenpoep opruimen
want daarna had ik weer genoeg energie om ook nog naar de speeltuin te gaan.
Daar heb ik nog gezellig met de buurvrouw zitten kletsen over onze kinderen…
want dat doen moeders nu eenmaal graag.
Ach ja dus half kriegelig heb ik het weekend doorgebracht
deels omdat ik te moe was, deels omdat de hormonen de kop opstaken en deels
omdat ik me toch druk maak om het schoolreisje van dochterlief vandaag.
Vanavond maar weer op tijd naar bed, de hormonen zijn ook weer onder bedwang en
dochterlief zal vast een omzettende leuke tijd in de speeltuin hebben.
Dat lezen en schrijven voor je zesde is helemaal niet zo goed voor hersenen. Sinds dit wordt gedaan neemt het aantal kinderen met dyslexie, discalculie, add en adhd schrikbarend toe! De hersenen worden gedwongen om allerlei vaardigheden versneld op te slaan, voor de chemie in de hersenen eraan toe is. ..
BeantwoordenVerwijderenLekker dat onderwijs..
Petra
Meid, ik begrijp PRECIES wat je bedoelt!!
BeantwoordenVerwijderenLijkt wel alsof de tijd heeft stilgestaan in de hoofden en het emancipatiegevoel van de juffen (waar zijn trouwens de mannen voor de klas). Ik liep tegen precies hetzelfde op. Twintig jaar geleden.
BeantwoordenVerwijderenAltijd werden er moeders gevraagd die laaaaaaaaaaaaang op het schoolplein hingen en ik voelde me bijna schuldig omdat ik na het brengen van mijn kinderen, doorfietste naar mijn werk. En als een hijgend hert na mijn werk er ook weer op tijd stond.
En ook niet blij was met plotselinge roosterwijzigingen (he...wat leuk; we geven de onderbouw vanaf uhm...morgen ook de vrijdagmiddag vrij) en al helemaal niet als er vrijwilligers werden gevraagd en ik me bijna schuldig voelde als ik niet kon, tenzij ik er een dag voor vrijnam. Wat alle thuisblijfmoeders niet hoefde te doen.
En toen al vroeg ik me af waar alle mannen waren. Voor de klas, maar ook in alle vrijwilligerswerk. Luizenpapa's?? Voorleespapa's??? Alles werd door moeders ingevuld. Beetje eenzijdige kijk op de wereld krijgen kinderen zo.
Wat apart dat de juf de ouders 'observeert' en zo mensen kiest zeg... Klinkt een beetje zelfingenomen.
BeantwoordenVerwijderen