Gisterenavond hebben we ook de
koppen bij elkaar gestoken hoe we nu verder gaan. Het is niet dat we autoloos
zijn. Alleen de andere auto wordt veel door manlief gebruikt overdag voor werk
en voor halen en brengen van school. Het is dus geen optie dat ik deze auto
gebruik voor werk want dan zou ik dochterlief naar school moeten brengen en dan
kom ik weer in de knel met mijn werktijden. We hebben zitten rekenen en
besloten toch een tweedehands autootje aan te schaffen. Het kleine beetje
spaargeld, de dagwaarde van de auto en met wat financiële hulp van mijn moeder moeten
we toch een redelijke tweedehands auto kunnen kopen. Manlief had gisteren al
iets zien staan in de garage dus daar gaan we vrijdag naar kijken. Die auto is
zuinig in gebruik qua benzine, verzekering en wegenbelasting. Waarschijnlijk
zijn we dan de helft minder kwijt als dat we aan de inmiddels overleden auto
moesten uitgeven. Uiteindelijk besparen we daar dan ineens wat op. Elk nadeel
heeft dus zo zijn voordeel om even iets Kruijfiaans er tegen aan te gooien.
Waar ik wel enorm van schrok, was
hoe duur de trein eigenlijk is. Ik neem maar heel incidenteel de trein dus ik
had geen flauw benul. Ik betaalde vanochtend €13.80 voor nog geen half uur met
de trein. Ik ben dus per week €55.20 kwijt. Dat is meer dan dat ik elke week
aan benzine in de auto gooide. Jammer eigenlijk want met de auto naar werk is
voor mij dus goedkoper dan met de trein en dat terwijl de overheid liever heeft
dat mensen de auto laten staan en meer het openbaar vervoer gebruiken. Met
zulke prijzen werkt dat niet heel stimulerend. Ik moet nog even uitzoeken of ik
door aanschaf van een voordeelkaart geld kan besparen en of ik die er dan ook
uit ga krijgen. De komende tijd zal ik dus met de trein naar werk gaan. Het is
weer even wat anders. ’s Ochtends en ’s avonds op de fiets van en naar het
station, met de trein van en naar werk, sprintje trekken om mijn aansluiting te
halen want die trein staat uiteraard op een heel ander perron en dan nog een
kleine 10 minuten lopen van het station naar werk en omgekeerd. Ik word ineens
nog sportief ;-).
Ondertussen realiseer ik weer des te meer hoe financieel kwetsbaar we zijn. Al het gedoe met de auto maakt dat weer eens pijnlijk duidelijk. Het maakt me ook strijdbaarder want ik wil zo verdomdes graag van die rotschulden af. Dus mijn hersenen draaiden gisteren overuren om naar creatieve oplossing te zoeken hoe ik sneller van alles af kan. Want gisteren was het de auto maar morgen zou het ook de wasmachine of ijskast kunnen zijn die kapot gaat of nog erger verlies ik mijn baan (dat is heel onwaarschijnlijk) ik moet een buffer hebben. Maar ja geen buffer zolang er schulden bestaan. Dus de schulden moeten zo snel mogelijk weg.
klinkt als een goeie beslissing. kijk bij het zoeken naar nieuwe auto zo breed als je wil reizen voor een auto, want verderop kunnen auto's soms opeens een stuk goedkoper zijn.
BeantwoordenVerwijderenreiskosten kan ik soms besparen door soms mee te rijden met een collega of thuis te werken. voor elke dag die dat lukt kun je reiskosten apart zetten en net een tikkie eerder van je schuld af zijn.
Sterkte!
Dat is een goed idee om het geld opzij te zetten als ik een dag de trein niet hoef te nemen. Helaas wordt thuiswerken ontmoedigd en mag dit slechts op incidentele basis. Toch zit ik eraan te denken om volgende week het toch een dagje te doen,
Verwijderenwelke argumenten gelden binnen jouw bedrijf als goede argumenten voor thuis werken? sommige bedrijven hebben een mond vol van work life balance.....
VerwijderenEr kunnen maar een bepaald aantal mensen remote werken omdat er maar zo veel "slots" voor inloggen van buitenaf beschikbaar zijn. Bovendien is management van mening dat wij allemaal op kantoor moeten zijn vanwege klantcontacten. Onzin vind ik want veel kan telefonisch en als ik aan een beleidstuk moet werken, gaat dat thuis veel beter. Thuiswerken mag dus alleen in noodsituaties. Moet zeggen dat ik dit niet echt meer van deze tijd vindt.
VerwijderenAls je een maand moet treinen, is het misschien goedkoper om een maandtrajectkaart te nemen - moeite waard om te kijken wat de opties zijn. Voordeel is dat treinen socialer is dan autorijden. Als je het op kunt brengen om je niet te storen aan je medemens, maar onbevooroordeeld toe te kijken en de smartphone of tablet in de tas te laten, zie je heel veel verrassends. Treinen kan goed helpen om af te schakelen na een werkdag, het hoofd leeg te maken.
BeantwoordenVerwijderenMeid, wat een ellende bij elkaar. Wij kochten ook een tweedehands auto in een stad wat verder weg. Kan inderdaad veel geld schelen.
BeantwoordenVerwijderenIk ken je natuurlijk niet persoonlijk. Wat ik uit je blogs lees is dat jullie beide de glans van het leven even niet zien. Er gebeuren te weinig positieve dingen. Je werkomgeving lijkt mij vreselijk met zulke collega's en mentaliteit om je heen. Je man voelt zich hier niet thuis en heeft zelfs lichamelijke klachten erdoor. Tijd voor een frisse wind in jullie leven. Hoop dat je snel ontdekt uit welke hoek die wind waait. Succes!
Mooie woorden van Kopka.
VerwijderenIk weet niet hoe oud je dochter is en hoe groot de afstand is naar haar school; maar kan je dochter niet zelfstandig naar school gaan (fietsen, OV)? Mijn dochters fietsen al vanaf 12 jaar 30 km per dag en dat is niets bijzonders, dat doen alle kinderen hier uit het dorp. Als het echt slecht weer is gaan ze met de bus.
BeantwoordenVerwijderenMaar nogmaals: geen idee hoe oud je dochter is.
groeten,
Mimi
Mijn dochter is pas 5 jaar. Ze fietst nog met zijwieltjes en niet erg goed. Bovendien moet ze een paar drukke wegen oversteken. Het is dus niet echt een optie om haar te laten fietsen. Manlief is ook niet gewend om te fietsen en de angst slaat hem om het hart om op mijn rammelbakkie met haar achterop naar school te gaan. Dus ik neem de fiets en de trein dat is de meest praktische oplossing momenteel.
VerwijderenIs het niet verstandiger om je dochter met de fiets naar school te brengen? Als ik zie hoe druk het tegenwoordig is bij de scholen en welke gevaarlijke situaties er ontstaan door al die altijd-haast-hebbende-ouders die hun kind met de auto brengen en halen.......
BeantwoordenVerwijderenSowieso is fietsen beter voor je bloeddruk dan altijd maar in de auto, maar ik weet natuurlijk niet in hoeverre jouw man de hele dag een auto nodig heeft.
Kunnen jullie niet om en om een dag de auto nemen/treinen?
Sterkte bij AL jullie beslissingen. Wellicht raadzaam eens met een onafhankelijk iemand te praten die jullie van advies zou kunnen dienen. Zelf blijven jullie misschien in een kringetje ronddraaien.
Ik ben het met je eens dat het een wirwar van auto's is bij scholen en men maar weinig rekening met elkaar houdt. Manlief parkeert aan de rand van de wijk en loopt dan nog een klein stukje met dochterlief. Hij wacht ook vaak nog even bij de school totdat de grootste drukte voorbij is. Ik zie hem niet fietsen. Hij is dat niet gewend en hij vindt het doodeng met haar achterop. Dus ik trein voorlopig wel...... nu slechts kijken of dat goedkoper kan.
Verwijderenjammer dat fietsen geen optie is (ook niet op termijn). Een fiets blijft een stuk goedkoper dan een 2e auto. Hoe lang duurt het totdat dochterlief zelf kan fietsen? Kan je man er dan naast fietsen? (of een beetje oefenen totdat dat lukt)?
VerwijderenVoorlopig natuurlijk de oplossing niet, sorry
Dochterlief is geen held op de fiets. Ik zie haar dan ook niet snel zelfstandig fietsen. Ik denk dat hier ook een cultuurverschil naar boven komt: manlief kan er niet bij dat wij Nederlanders met een kind achterop willen fietsen, laat staan een kind zelf willen laten fietsen. Het idee alleen al geeft hem een halve hartverzakking. Hij ging vroeger met de schoolbus naar school. Volgens hem ook ideaalste manier voor kinderen en ouders. Ook daar valt op af te dingen. Ik heb me er inmiddels bij neergelegd dat ik voorlopig met fiets en trein zal gaan totdat er een andere tweedehands auto komt. Het is even niet anders.
VerwijderenGeniet dan maar gedurende die tijd van momenten op de dag waarop je even kan stilzitten, nadenken en/of lezen. Want verder hebben jullie het druk genoeg.
VerwijderenEn check je ovchip: soms worden er verkeerde bedragen afgeschreven. Mijn ervaring is dat 1 ov reis (enkele reis) goedkoper is dan benzine (met 1 in de auto).
BeantwoordenVerwijderenTja ik heb het idee (als ik je verhalen zo lees) dat zowel de bulk van het gezinsinkomen als de zorgen op jouw schouders terecht komen. Dat wordt dan verhuld onder het mom van cultuurverschillen . En dat alles met een baan waar je niet gelukkig bent. Hoe lang denk je dit vol te houden?
BeantwoordenVerwijderen'Verhuld onder het mom van cultuurverschillen', huh ? In Griekenland, waar ik woon en waar de man van jgojl is geboren gaan kinderen met de schoolbus naar school. Waarom ??? Vaak om praktische redenen. Denk aan steile bochtige bergwegen, school ver weg etc.etc. Om van het superdrukke verkeer in Athene maar niet te spreken. Kinderen fietsen hier wel, voor de lol. Nederland is een heel geschikt fietsland . Nederlanders kunnen zich vaak niet voorstellen dat dat elders niet zo is. Jgojl's man vind het een eng idee, dat fietsen omdat het voor hem niet vanzelfsprekend is.
VerwijderenPittig allemaal hoor, vergeet je zelf niet!
BeantwoordenVerwijderenTja, dat fietsen zit zo in onze cultuur ingebakken, dat we nogal eens vergeten dat dat voor mensen met een andere culturele achtergrond niet zo is. Ik denk dat een goedkoop tweedehands autootje voor jullie dan wel de beste optie is. De trein is echt niet goedkoop, of je werkgever moet een goede regeling hebben. Misschien kun je daar nog naar informeren?
BeantwoordenVerwijderenHoe is het met je man? Erg geschrokken van alle medische strubbels? Want uiteindelijk is gezondheid nog steeds belangrijker dan die rotcenten.
Hé mijn reactie van gisteren is niet gepubliceerd. Vervelend al dit soort zaken bij elkaar. Hoe is het met je man zijn bloeddruk? Is hij erg geschrokken? Er zijn gelukkig tegenwoordig goede medicijnen. Soms duurt het even voordat de juiste combinatie is gevonden, maar het komt uiteindelijk wel goed. Stress speelt een belangrijke rol. Over de trein..met voordeelkaarten mag je pas na 9 uur reizen. Is het een optie om later te beginnen en langer door te werken? Dan reis je buiten de spits en kan een voordeelkaart gunstig zijn.
BeantwoordenVerwijderenTjee zeg, vind wel eng om dan door te rijden met zo'n koppeling..
BeantwoordenVerwijderenEn dan die prijzen echt om niet goed van te worden, hoop je een goede vervanger zal vinden want inderdaad als je met het openbaar vervoer gaat word je niet vrolijk.
En dan straks met de wintermaanden ben je toch blij als je met de auto kunt.
Mijn dochter heeft een voordeelkaart gekocht dan kun je met 40% goedkoper reizen, misschien ideetje voor jou?
Hoe gaat het nu?
BeantwoordenVerwijderenIk herken je fietsverhaal; wij Nederlanders vinden fietsen zo normaal en vanzelfsprekend dat we ons niets kunnen voorstellen bij mensen die niet met een fiets zijn opgegroeid of steden of omgeving die zich in het geheel niet lenen voor fietsverkeer, laat staan jonge kinderen op een kinderfietsje.
Geen buffer hebben is energie-vretend. Want elke keer bang zijn dat er niet genoeg is, sloopt je. Been there, got the T-shirt!
Fijne zondag.