Pagina's

vrijdag 9 mei 2014

Ik houd van de Kringloop

Gisteren had ik een dagje vrij genomen. De school zocht ouders om te rijden omdat de kinderen op stap gingen. Ik had me hiervoor ingeschreven omdat ik het erg leuk vind om zo een beetje gevoel te krijgen wat dochterlief op school doet. Dus ik kreeg naast dochterlief nog een klein meisje onder mijn hoede voor de ochtend. De dames hadden de grootste lol samen op de achterbank. Het uitje was ook geslaagd. De kinderen deden een speurtocht door een park en daarna moesten ze in een kasteel op zoek naar cijfers zodat ze de schatkist konden openmaken. Leuk om te zien dat school dat dit soort dingen voor de kinderen organiseert.

In de middag had in afgesproken met een vriendin om te lunchen. Ze is inmiddels 20 weken zwanger. Na jaren van proberen en een medisch traject werd ze ineens spontaan zwanger. Het was dus heel fijn om haar stralend gelukkig zwanger te zien zijn en uren te praten over zwanger-zijn, babies en kinderen. Het was ook leuk om te zien hoe ze veranderd is. Er is een bepaalde rust over haar heen gekomen. Deels zal dit te maken hebben met dat ze sinds een paar maanden voor zichzelf werkt en de dag naar eigen inzicht kan indelen.  Vroeger was het altijd een carriere-tijger. Haar carriere heeft ze nu naar de achtergrond geschoven nu ze zwanger is en ik verwacht dat dit ook zo zal blijven als de baby er eenmaal is.

Aan het einde van de middag had ik nog een uurtje over voor mezelf voordat ik dochterlief van de opvang kon ophalen. Dochterlief vindt het daar namelijk zo leuk dat ze iedere keer me boos aankijkt als ik haar een keer eerder wil ophalen. Ik besloot dus om naar de Kringloopwinkel te gaan want daar kwam ik onderweg naar huis toch langs. Ik wilde gewoon even snuffelen. Uiteraard blijft het meestal niet bij snuffelen dus ik stopte een paar dingetjes in mijn mandje. Het waren alleen dingen die ik wel nodig had zoals de spiksplinternieuwe garde die er lag. De oude garde viel uit pure ellende uit elkaar na tig jaar trouwe dienst bij eerst mijn oudtante en nadien bij mij. Ook nam ik een paar gebaksbordjes mee nadat ik er onlangs een aantal had laten snuffelen. En er lagen een aantal emaille kommetjes. De kommetjes vindt ik niet alleen erg leuk, ik gebruik ze ook voor van alles: van het kloppen van een eitje, tot een kleine salade of om voor het ontbijt yoghurt in te doen. Ik was 4,30 voor dit alles kwijt.

Ik ging ook maar eens snuffelen bij de kleren. Nu zijn kleren kopen en ik geen goede combi. Ik vind het moeilijk om leuke, passende kleding te vinden voor een schappelijke prijs. Ik ging dus door de kleding op de rekken met de verwachting dat ik niks zou vinden. Ik had al een aantal rekken gehad totdat ik bij het laatste rek kwam. Daar hingen ontzettend veel kleren en ook nog eens een aantal dingen in mijn maat. Ook hing er een hele mooie zomerjas, iets wat ik heel hard nodig had. Alleen de jas kostte meer dan dat ik aan geld in mijn portomonnee had. In eerste instantie liet ik de jas dus hangen maar het liet mij niet los. Voor nog geen 8,50 zou ik een prachtige jas kunnen hebben. Dus ik paste hem. Hij zat als gegoten. Tja en toen kwam dus het probleem van niet genoeg geld bij me hebben. Bij de Kringloop hangen ze geen dingen apart. Het was vlak voor sluitingstijd dus ik heb de jas ergens onopvallend in een hoekje gehangen. De kans was dan groot dat niemand anders het vlak voor sluitingstijd nog zou zien en kopen. Vandaag ben ik terug gegaan. Ik was vlak voor openingstijd naar de winkel. Toen ik eenmaal naar binnen kon ben ik rechtstreeks naar het rek gelopen waar ik de jas had "verstopt". Het hing er nog. Ook hing er nog een mooie oilijfgroene linnen broek voor 3,50. Ik ging ermee het pashokje in en ook deze paste perfect. Uiteindelijk liep ik dus naar buiten met een jas en een broek voor nog geen 12. Ik was (ben) dolblij. Ik ga toch maar een keer vaker snuffelen tussen de kleren. Er hing best veel leuks tussen alleen vaak net niet in mijn maat. Alleen dat is het leuke aan kringlopen, dat kan per dag veranderen.

Hebben jullie ook wel eens iets op deze manier gevonden?

4 opmerkingen:

  1. Via via kom ik bij jou verhaal terecht. Wat een mooi verhaal, ik hou daar van. Zelf leven we helemaal bijna 2e hands. Er hangt soms niks maar een volgende keer heb je meer geluk. Zo kan je toch een fijne garderobe bij elkaar krijgen voor een koopje. Bij onze kringloop is het ook nog eens voor een goed doel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh fijn zijn zulke dingen! :) en fijn dat ie er nog was! Je zal net zien dat er een andere doorgewinterde snuffelaar jouw jas kaapt!

    Ik ben wekelijks dingen weg, dus ik kom er ook elke week. En er liggen de nodige leuke dingetjes hoor. 't Is dat ik weinig of niks nodig heb. Maar van die ouderwetse borden, fijne mokken, een manfield leren tas, oorbellen, houten speelgoed, een ikea-lamp die ik bijna nieuw had gekocht voor 2,50.... fijn fijn fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jazeker. Nog wel dingen die ik op mijn werk (finciele sector) kon dragen. En dan vond ik het kicken om in de lift te staan of te vergaderen met iemand die uren had moeten werken om de kleren aan het lijf te verdienen, en ik had de mijne al na 1 uur verdiend. Voelde zo machtig, zeker omdat ik toen alle uren vrij nodig had om voor m'n kind goed te zorgen (papa heel beperkt aanwezig). De kringloop vond ik echt kicken! Lekker snuffelen en een deel van de mogelijkheid te werken en goed genoeg voor m'n kind te zorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier helaas geen kringloop die leuke kleding verkoopt... Daarin tegen probeer ik alles in de sale te kopen.
    Fijn dat je goed geslaagd bent! En voor zo'n kleine bijdrage ook jog eens!

    BeantwoordenVerwijderen