Pagina's

woensdag 7 mei 2014

Update maag en Date met Jamie

Vanochtend had ik dan eindelijk een afspraak met de huisarts om mijn (maag)klachten te bespreken. Mijn eigen huisarts is op vakantie dus ik kreeg zijn vervanger, zijnde een huisarts in opleiding. Ik kom eigenlijk best graag bij haar want ze neemt uitgebreid de tijd voor je en legt ook goed uit. Kortom als patiënt voel je je gehoord en serieus genomen. Het enige nadeel is dat bij haar alles flink uitloopt. Een half uur later dan gepland, zat ik dan eindelijk binnen. Ik deed mijn verhaal en ik werd vervolgens uitgebreid onderzocht. Haar diagnose was dat ik een maag(vlies)ontsteking heb waardoor ik nog steeds lichte pijn in de maagstreek heb. Ze keek ook naar de medicijnen die ik voorgeschreven had gekregen via de doktersassistente. De dosis vond ze veel te laag dus ik kreeg een nieuw recept. Ook kreeg ik advies mee dat ik moet afvallen. Het is niet dat ik dik ben maar ik moet wel een kleine 8 kilo kwijt. Kortom op een of andere manier wil ik die kilo’s toch kwijt. Ook moet ik oppassen met wat ik de komende weken eet: dus geen koffie, thee, sinaasappelsap, pittig eten. Alle producten die enigszins een negatief en bijtend effect op de maag kunnen hebben door te heet, te zuur of cafeïne moet ik vermijden. Ik moet dus cold-turkey de koffie laten staan. Dat wordt nog een hele kluif want als ik in de ochtend geen koffie drink dan heb ik de rest van de dag het gevoel dat ik slaapwandel. Op zich weet ik wel dat ik het kan want tijdens mijn zwangerschap heb ik geen koffie of thee gedronken want ik werd dan al misselijk van de geur. Ook smoothies met sinaasappelsap kan ik even vergeten. Jammer want die maak ik erg graag als ik thuis ben. Gelukkig vind ik het een uitdaging om dan op zoek te gaan naar lekkere alternatieven. Over twee weken moet ik terug naar de huisarts om te bepalen of het nu beter gaat. Zo niet dan moet ik misschien een paar onderzoeken ondergaan. Laten we hopen dat dit niet nodig is en dat ik door een paar weken medicijnen te slikken ik snel van de klachten af ben.

En dan heb ik ook iets leuks te melden. Althans ik vind het leuk en het is echt iets voor mij. Op mijn verjaardag kreeg ik het nieuwe bakboek van Rudolph van Veen. In het boek zat een folder waar de uitgever mensen zocht voor een testpanel. Je kon je via Facebook aanmelden. Nu wil ik, eenmaal schuldenvrij, me meer gaan verdiepen in eten. Ik zou heel graag workshops willen gaan volgen om basis kooktechnieken beter te leren maar ook op het gebied van patisserie of beter gezegd wat dan ook als het maar met koken te maken heeft. Ondertussen verlekker ik me aan mijn verzameling kookboeken. Daar waar iemand anders een boek of tijdschrift pakt of iets op de computer opzoekt, blader ik met veel plezier door mijn kookboeken om inspiratie op te doen of gewoon om te lezen.  Ik heb dus een lichte kookboekentik.

Maar goed terugkomend op het testpanel. Sinds kort zit ik op Facebook om de berichten van de school van dochterlief te kunnen volgen. Het leek me dus wel wat om mee te doen aan een testpanel voor kookboeken dus ik meldde me enthousiast aan. Via Facebook heb ik inmiddels een paar keer mijn mening mogen geven over de cover van een bepaald boek. Ook zag ik dat erin het verleden panelleden werden uitgenodigd op kantoor om mee te praten over een nog te publiceren kookboek of over foodtrends. Ook wordt wel eens een kookworkshop georganiseerd met de schrijver van een kookboek. Dus helemaal mijn ding. Onlangs zochten ze panelleden om mee te praten over het nieuwste (nog te publiceren) boek van Jamie Oliver. Ik meldde me enthousiast. Gisteren kreeg ik te horen dat ik uitgenodigd ben. Ik mag volgende week de hele ochtend over een kookboek praten. Iets wat ik leuk vind. Ik kijk er heel erg naar uit. Nadien krijg ik een goodie-bag mee. Dat is ook leuk maar ik was ook zonder dat in het vooruitzicht te stellen gekomen want ik vind het al leuk om zo iets een keer mee te maken. Nu maar hopen dat het ook echt leuk is… maar ach dat zal vast wel.

6 opmerkingen:

  1. Je schreef schuldenvrij. Heb je die 16.000 euro al helemaal afgelost?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee ik ben hopelijk pas ergens in 2015 van mijn schulden vrij. Als het eenmaal zo ver is dan wil dus meer met mijn passie voor koken gaan doen.

      Verwijderen
  2. Lees nu pas je verhaal over je maagklachten. Lijkt me heel erg vervelend en pijnlijk. En wat fijn dat je een (inval) huisarts hebt die echt naar je luistert. Komt goed hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt als een leuke groep op Face book.

    En fijn dat er zo goed naar je is geluisterd door de huisarts.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Superleuk dat gebeuren met het boek van Jamie. Ik ben ook een groot fan en houd ook van bakken (heb je m'n paasboltaart gezien om mijn blog?). En misschien doe je nog ideetjes op om te koken voor een gevoelige maag?
    Heel veel beterschap. Zo'n ontsteking kan soms lang duren. Ik heb 't regelmatig bij mijn slokdarm. Maar inderdaad, koffie, roken, alcohol, vet, itrusvruchten...allemaal minder goed. Zorg goed voor jezelf en kook aangepast.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk zeg dat je bent uitgenodigd! Zoiets maak je ook niet elke dag mee! Veel plezier gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen